AN A-DISCIPLINARY PUBLIC ADMINISTRATION FOR A DIVERSE SOCIETY: HISTORICAL, ONTOLOGICAL, EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL REFLECTIONS
UNA ADMINISTRACIÓN PÚBLICA ADISCIPLINARIA PARA UNA SOCIEDAD DIVERSA: REFLEXIONES HISTÓRICAS, ONTOLÓGICAS, EPISTEMOLÓGICAS Y AXIOLÓGICAS
dc.creator | Raadschelders, Jos C. N. | |
dc.date | 2020-06-05 | |
dc.date.accessioned | 2022-05-09T16:01:48Z | |
dc.date.available | 2022-05-09T16:01:48Z | |
dc.identifier | https://revistas.uv.cl/index.php/rgp/article/view/2225 | |
dc.identifier | 10.22370/rgp.2016.5.1.2225 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/182539 | |
dc.description | This article aims to answer the question what is the nature of the study of public administration? The first section explores the historical development of government, as well as the study of public administration. Upon that basis, I turn in section two to the study of public administration in its contemporary academic setting, as well as show that its status is evaluated differently depending upon narrower and broader definitions of scholarship. In section three, I will discuss how these perspectives determine whether public administration can be regarded as a discipline in the nineteenth century sense, and if not, what the alternative(s) could be. Upon this basis the disciplinary, interdisciplinary, and a-disciplinary modes of operation of, for, and in the study are explored- that is, an exploration of what the study’s challenges are when regarded as a disciplinary, as an interdisciplinary, and as an a-disciplinary endeavor. Once that is done, I will briefly outline in section four some of the generally neglected interdependencies among ontological, epistemological, and axiological foundations of the study. Upon this argument, the fifth section is devoted to the question of what the study of public administration is. The concluding section presents a challenge to anyone who seeks to break out of the mold of “puzzle-solving” research and wishes to contribute something of value to the good society. | en-US |
dc.description | Este artículo busca responder la pregunta ¿cuál es la naturaleza del estudio de la administración pública? Para ello, la primera sección explora el desarrollo histórico del gobierno y del estudio de la administración pública. Sobre esa base, en la sección segunda giro hacia el estudio de la administración pública en su contexto académico contemporáneo, al igual que muestro que su estatus se evalúa de manera diferente dependiendo del uso de definiciones más amplias o estrechas de conocimiento. La sección tercera aborda cómo estas perspectivas determinan si la administración pública puede ser considerada una disciplina en el espíritu del siglo XIX y, de no ser así, cuál(es) podría(n) ser la(s) alternativa(s). Sobre esta base se exploran los modos operativos disciplinarios, interdisciplinarios y adisciplinarios de, para y en el estudio, es decir, una exploración acerca de cuáles son los desafíos de éste, cuando se consideran como un esfuerzo disciplinario, interdisciplinario y adisciplinario. Después de esto, la sección cuarta esboza brevemente algunas de las interdependencias habitualmente olvidadas entre los fundamentos ontológicos, epistemológicos y axiológicos del estudio. A partir de este argumento, la sección quinta abordará la interrogante acerca de qué es el estudio de la administración pública. La sección final presenta un desafío para quien quiera romper el esquema de investigación de “resolver acertijos” y desee aportar algo de valor en bien de la sociedad | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Centro de Estudios para la Gestión Pública | es-ES |
dc.relation | https://revistas.uv.cl/index.php/rgp/article/view/2225/2178 | |
dc.rights | Derechos de autor 2020 Revista de Gestión Pública | es-ES |
dc.source | Revista de Gestión Pública; Vol. 5 No. 1 (2016); 5-64 | en-US |
dc.source | Revista de Gestión Pública; Vol. 5 Núm. 1 (2016); 5-64 | es-ES |
dc.source | 0719-1839 | |
dc.source | 0719-1820 | |
dc.subject | Public administration theory | en-US |
dc.subject | Epistemology | en-US |
dc.subject | Scientific thinking | en-US |
dc.subject | Scientific disciplines | en-US |
dc.subject | Teoría de la administración pública | es-ES |
dc.subject | Epistemología | es-ES |
dc.subject | Pensamiento científico | es-ES |
dc.subject | Disciplinas científicas | es-ES |
dc.title | AN A-DISCIPLINARY PUBLIC ADMINISTRATION FOR A DIVERSE SOCIETY: HISTORICAL, ONTOLOGICAL, EPISTEMOLOGICAL AND AXIOLOGICAL REFLECTIONS | en-US |
dc.title | UNA ADMINISTRACIÓN PÚBLICA ADISCIPLINARIA PARA UNA SOCIEDAD DIVERSA: REFLEXIONES HISTÓRICAS, ONTOLÓGICAS, EPISTEMOLÓGICAS Y AXIOLÓGICAS | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista de Gestión Pública
[0-9]{4}