The contribution of the active methodologies and the information and communication technologies for teaching and learning business Spanish
La contribución de las metodologías activas y las tecnologías de la información y la comunicación para la enseñanza-aprendizaje del español de los negocios
Author
Barahona Mora, Azucena
Abstract
This paper presents how the combination of both the active methodologies and the information and communication technologies (ICT) constitutes effective procedures and tools for teaching and learning business Spanish. The theoretical concepts reviewed are the framework of the activity implemented, which main aim was to verify the proposed assumption. In addition, it was also suggested to test the development of the communicative and digital competences of the students that were involved, as well as the necessary abilities to work cooperatively. The participants were 36 individuals, divided into two groups, who studied Spanish as a foreign language and Business and Finance at an educational centre in the USA. Each group used a different active methodology, the case study method and the project-based learning, and digital tools. The research had both a mixed method design, quantitative and qualitative, and a quasiexperimental one. An assessment rubric and an observation sheet were used in order to analise the results, which validated the hypothesis and the objectives of the study. It is therefore concluded that the interaction, participation and skills stimulated during the didactic performance with the active methodologies and the ICT tools implemented and the motivation derived from this process achieve and improve the significant learning of business Spanish. Este artículo presenta cómo las metodologías activas en combinación con las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) son procesos y herramientas eficaces para la enseñanza y el aprendizaje del español de los negocios (ENE). Se realiza una revisión teórica en torno a estos conceptos para enmarcar la práctica didáctica llevada a cabo, la cual tuvo como objetivo principal comprobar la premisa planteada. Además, con la implementación también se propuso desarrollar la competencia comunicativa y digital de los alumnos que tomaron parte, así como las habilidades necesarias para trabajar de manera cooperativa. La muestra estaba formada por un total de 36 estudiantes de español como lengua extranjera (ELE) y de Negocios y Finanzas de dos clases de 12º grado de un centro educativo norteamericano. Cada grupo usó una metodología activa distinta, esto es, el método del caso y el aprendizaje basado en proyectos (ABP), y diversas herramientas digitales. El estudio siguió un diseño mixto, cuantitativo y cualitativo, y cuasiexperimental. Como instrumentos se utilizaron una rúbrica de evaluación y una ficha de observación que sirvieron para analizar los resultados, los cuales revelaron la validez de la hipótesis y los fines de la investigación. Las conclusiones recogen que la interacción, la participación y las capacidades puestas en marcha en el trabajo con las metodologías y las TIC usadas y la motivación derivada del proceso consiguen y mejoran el aprendizaje significativo de ENE.