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¿QUIÉN MANDA EN EL USO DEL TERRITORIO LOCAL?;
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dc.creatorFlores, Christian Quinteros
dc.date2019-06-26
dc.date.accessioned2019-06-27T16:51:35Z
dc.date.available2019-06-27T16:51:35Z
dc.identifierhttps://revistaeggp.uchile.cl/index.php/REGP/article/view/53696
dc.identifier10.5354/0717-8980.2018.53696
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/100720
dc.descriptionThe current socio-political scenario indicates almost without detractors that administrative, fiscal and political decentralization is not only desirable but also possible in our country. While progress has been made in the political dimension of the process by being, for example, in the possession of popularly elected regional mayors in Chile, progress has been made more slowly in matters of actual transfer of competences from the national to the subnational governments, and still to a lesser degree in terms of fiscal decentralization, especially with regard to key axes for regional development, such as territorial planning. The hypothesis of this work is that the problem of communal decision-making autonomy over land-use planning is somewhat relegated to the Chilean public agenda and that there is no solid institutional framework to support it. This article aims to show, from an analysis of the case of environmental assessment, the persistent problem of administrative, political and fiscal tutelage that still exists in Chile on territorial decentralization processes that threaten the beginning of sustainable development policies in contexts of communal governance.en-US
dc.descriptionEl actual escenario sociopolítico indica casi sin detractores que la descentralización administrativa, fiscal y política es no sólo deseable sino que también posible en nuestro país. Si bien se ha avanzado en la dimensión política del proceso al estar por ejemplo ad portas de tener en Chile intendentes regionales elegidos popularmente, se ha avanzado con mayor lentitud en asuntos de transferencia reales de competencias desde el gobierno nacional a los subnacionales, y todavía en menor grado en materia de descentralización fiscal, sobre todo respecto de ejes claves para el desarrollo regional como lo es el ordenamiento del territorio. La hipótesis de este trabajo es que el problema de la autonomía decisional comunal sobre el ordenamiento territorial está de cierta manera relegada en la agenda pública chilena y se carece de una institucionalidad sólida que la propicie. Este artículo pretende evidenciar a partir de un análisis de caso de evaluación ambiental, el persistente problema de tutelaje administrativo, político y fiscal que existe aún en Chile sobre procesos de descentralización territorial que atenta contra el inicio de políticas sostenibles de desarrollo en contextos de gobernanza comunal.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Instituto de Asuntos Públicoses-ES
dc.relationhttps://revistaeggp.uchile.cl/index.php/REGP/article/view/53696/56345
dc.rightsDerechos de autor 2019 Estado, Gobierno y Gestión Públicaes-ES
dc.sourceEstado, Gobierno y Gestión Pública; Núm. 31 (2018); pp. 43-75es-ES
dc.source0717-8980
dc.source0717-6759
dc.titleWHO SENDS IN THE USE OF THE LOCAL TERRITORY?en-US
dc.title¿QUIÉN MANDA EN EL USO DEL TERRITORIO LOCAL?es-ES
dc.titlefr-CA
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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