Communication as an action and as an experience: an extended reformulation of the concept of self-simplification of social systems by Niklas Luhmann
La comunicación como acción y como vivencia: una reformulación ampliada del concepto de autosimplificación de sistemas sociales de Niklas Luhmann;
Author
Pignuoli Ocampo, Sergio
Full text
https://revistamad.uchile.cl/index.php/RMAD/article/view/5328410.5354/0719-0527.2018.53284
Abstract
The present work presents, reconstructs and reformulates the concept of self-simplifying of social systems formulated by Luhmann´s General Theory of Social Systems. For presentation, we expose the fundamental problem of the self-description of complex systems and the contribution of Hierarchy Theory through the pioneering concept of self-simplifying. For reconstruction, we identify the theoretical network that Luhmann developed between self-simplifying, action and presentation of itself and analyze, firstly, the evolution of these elements until Social Systems, and secondly its substantive relationship with the communication based on their functional orientation to the problem of the self-description of social systems. For its reformulation we present two hypotheses. The former is a critical hypothesis that calls into question the original formulation of Luhmann due its narrowness, reductionism and restricted. The latter is a propositive hypothesis that suggests a theoretical expansion of self-simplifying in connection with the distinction action/ experience and with the differentiation of attributions. Este trabajo presenta, reconstruye y reformula el concepto de autosimplificación de sistemas sociales de la Teoría General de Sistemas Sociales de Niklas Luhmann. Para su presentación exponemos el problema fundamental de la autodescripción de sistemas complejos y el aporte de la Hierarchy Theory mediante el concepto pionero de autosimplificación. Para su reconstrucción identificamos la red teórica que Luhmann elaboró entre los conceptos de autosimplificación, acción y presentación de sí y analizamos, primero, la evolución de estos elementos hasta llegar a Sistemas sociales, y segundo su relación sustantiva con la comunicación basada en su orientación funcional al problema de la autodescripción de sistemas sociales. Para su reformulación presentamos dos hipótesis de trabajo. La primera es una hipótesis crítica que pone en cuestión la formulación original de Luhmann debido a falencias de estrechez, reduccionismo y restrictivo. La segunda es una hipótesis propositiva que sugiere una ampliación teórica de la autosimplificación en conexión con la distinción acción/ vivencia y con el esquema de diferenciación de imputaciones.