Towards an environmental education for a complex society. An analysis from the social systems theory
Hacia una educación ambiental para una sociedad compleja. Un análisis desde la teoría de sistemas sociales;
Author
Amigo, Catalina
Labraña, Julio
Cortés, Julián
Gomez, Esteban
Moreno, Jenny
Muñoz, María Catalina
Full text
https://revistamad.uchile.cl/index.php/RMAD/article/view/5328310.5354/0719-0527.2018.53283
Abstract
As a result of the multiple ecological problems affecting contemporary society, environmental education has become increasingly important in recent decades. However, despite its importance, this concern does not seem to have gone hand in hand with the consideration of environmental education within the framework of a complex enought sociological theory. As we will argue in this article, this has had im¬portant effects in the conceptualization of environmental education, which is hence generally described as a process of ethical socialization with the aim of improving society. Using the distinctions of Luh¬mann's social systems theory of social systems between a) psychic and social systems and b) different functional systems, we will propose an understanding of environmental education as an intentional effort to socialize about the relationship between society and its physical environment, which, as part of the communications of a specialized system, reflect society's form of differentiation. Once this definition is proposed, we will propose a model of environmental education for a functionally differentiated society, taking Chile as example. The article closes with a summary, future lines of research and policy recom¬mendations. Debido a los múltiples problemas que afectan a la sociedad contemporánea, la educación ambiental ha adquirido creciente relevancia en las últimas décadas. Sin embargo, a pesar de su importancia, esta preo¬cupación no parece haber ido de la mano con el avance en los estudios de la teoría sociológica respecto a las sociedades complejas. Como argumentaremos en este artículo, esto ha tenido efectos importantes en la conceptualización de la educación ambiental, la cual es descrita generalmente como un proceso de socialización ética para mejorar la sociedad. Utilizando las distinciones de la teoría de sistemas sociales de Luhmann a) entre sistemas psíquicos y sistemas sociales y b) entre sistemas funcionales, propondre¬mos una comprensión de la educación ambiental como un esfuerzo intencionado de socialización acerca de la relación entre sociedad y entorno natural, el cual forma parte de las comunicaciones de un sistema especializado, que, por lo mismo, puede representar la diferenciación de la sociedad. Una vez propuesta esta definición, planteamos un modelo de educación ambiental adecuado para una sociedad funcional¬mente diferenciada, tomando a Chile como estudio de caso. El artículo finaliza proponiendo futuras líneas de investigación y recomendaciones de política pública basadas en este modelo de educación, para la formación de una racionalidad ecológica necesaria para enfrentar los problemas ambientales de la sociedad moderna.