Effectiveness of oral health programs according to their levels of prevention, applied in educational institutions in Chiclayo and Pimentel, Peru.
Efectividad de programas de salud bucal según sus niveles de prevención aplicados en instituciones educativas de Chiclayo y Pimentel, Perú.;
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Author
Chumpitaz-Durand, Rubén
Vidal-Mosquera, Alex
Aguilar-Villanueva, Carlos
Full text
http://www.joralres.com/index.php/JOR/article/view/joralres.2019.02010.17126/joralres.2019.020
Abstract
Introduction: The process to evaluate the effectiveness of preventive programs involves follow-up and monitoring activities, assessing if these programs really contribute to the improvement of oral health conditions of the target population. Objective: To evaluate the effectiveness of oral health programs, according to their levels of prevention, applied to schoolchildren at educational institutions in Chiclayo and Pimentel, in the district of Lambayeque, Peru. Materials and Methods: A retrospective, longitudinal and descriptive study was carried out on 237 schoolchildren between 6 and 7 years of age, from four educational institutions located in Chiclayo and Pimentel. A record of the oral hygiene index and caries’ incidence was carried out in four stages, including a baseline diagnosis and three follow-up evaluations every six months between 2016 and 2017, with a previously verified calibration process for the oral hygiene index (k=0.86) and for caries registration (k=0.79). Results: A greater effectiveness was observed in programs with level 2 prevention, achieving a progressive decrease in the oral hygiene index from a baseline mean of 2.04 to 1.98 at 6 months, 1.77 at 12 months and 1.64 at 18 months, with significant differences between them. Regarding the incidence of caries in permanent first molars, no significant differences were found in the effectiveness of programs with levels 1 and 2 of prevention, according to mixed factorial ANOVA (p<0.05). Conclusion: Programs with level 2 prevention have a greater effectiveness in terms of improving oral hygiene conditions, with significant differences in comparison to programs with level 1 prevention. No significant differences were found between the effectiveness of Level 1 and 2 programs regarding the incidence of dental caries. Introducción: La efectividad como proceso de evaluación de los programas preventivos implica acompañamiento y seguimiento, permitiendo determinar si realmente contribuyen a mejorar las condiciones de salud bucal de una población. Objetivo: Evaluar la efectividad de programas de salud bucal según sus niveles de prevención aplicados a escolares de instituciones educativas de Chiclayo y Pimentel, Lambayeque–Perú. Material y Método: Se realizó un estudio descriptivo, retrospectivo y longitudinal, con 237 escolares entre 6 y 7 años de cuatro instituciones educativas de Chiclayo y Pimentel. El registro del índice de higiene oral y de incidencia de caries fue realizado en cuatro momentos, incluyendo un diagnóstico basal y tres evaluaciones de seguimiento cada seis meses entre los años 2016 y 2017, habiendo verificado un proceso previo de calibración para el índice de higiene oral (k=0.86) y para el registro de caries (k=0.79). Resultados: Se determinó una mayor efectividad en los programas con nivel 2 de prevención, logrando disminuir progresivamente el índice de higiene oral de una media basal de 2,04 a 1,98 a los 6 meses, 1,77 a los 12 meses y 1,64 a los 18 meses, encontrando diferencias significativas. En cuanto a incidencia de caries en primeras molares permanentes, no se encontraron diferencias significativas en la efectividad de los programas con niveles 1 y 2 de prevención, ANOVA factorial mixto (p<0,05). Conclusiones: Los programas con nivel 2 de prevención alcanzan mayor efectividad en cuanto a mejorar las condiciones de higiene oral, encontrando diferencias significativas en comparación a los programas con nivel 1. En cuanto a incidencia de caries, no se encontraron diferencias significativas entre la efectividad de los programas de nivel 1 y 2.