Pathophysiological deterioration and mortality of critically ill adult patients who underwent interhospital transportation
Deterioro fisiopatológico y mortalidad de pacientes críticos adultos sometidos a traslado interhospitalario;
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Author
Carrillo, Marie Jesie
Cardoso de Sousa, Regina Marcia
Full text
https://revistasaludpublica.uchile.cl/index.php/RCSP/article/view/5103510.5354/0719-5281.2018.51035
Abstract
Introduction: As inter-hospital transport of critically illl patients is associated with a risk of deterioration and death, it is important to identify factors that determine this risk to avoid harm to these individuals. Objective: To identify the predictive factors of pathophysiological deterioration during transfer and of death occurring during the first 24 hours after inter-hospital transport of critical care adult patients. Method: A prospective cohort study was performed in a sample of 3,629 patients transferred to a hospital Critical Care Unit (UPC, for initials in Spanish) by ambulances of the Emergency Medical Care Service (SAMU in Spanish) of the metropolitan area of Santiago, Chile. Deterioration of the transported patients was determined by calculating the Rapid Emergency Medicine Score (REMS) at the beginning and at the end of the transport. Multiple logistic regression was used to identify predictive models of death, pathophysiological deterioration, and pathophysiological deterioration followed by death. Results: The majority of transported patients were men (61.9%), and average REMS pre and post-transfer scores were 7.1 and 7.4, respectively. The majority of the patients were transferred from tertiary hospitals (77.7%), mainly due to a lack of UPC beds in those hospitals (54.7%). Pathophysiological deterioration occurred in 24.4% of the transported patients, and the prevalence of mortality post-translation was 4.5. Three predictive models were analyzed: for death (ROC: 0.78), for pathophysiological deterioration (ROC: 0.68) and for deterioration with death (ROC: 0.86). Conclusion: Identified protective factors include being transferred from a tertiary-level hospital and having an initially high SatO2 and elevated REMS. The use of hemodynamic support and manual respiratory ventilation were risk factors. Introducción: Dado que el transporte interhospitalario de pacientes graves conlleva un riesgo de deterioro y muerte, es necesario conocer los factores que intervienen en este riesgo para evitarlos. Objetivo: Identificar los factores predictivos de deterioro fisiopatológico durante el traslado y muerte ocurrida en las primeras 24 horas posteriores al transporte, entre pacientes adultos críticos. Método: Se realizó un estudio de cohorte prospectivo en 3.629 pacientes trasladados a Unidades de Paciente Crítico (UPC) de hospitales por móviles del Servicio de Atención Médica Sistema de Urgencia (SAMU) del área metropolitana de Santiago de Chile. El deterioro de los transportados se midió según la Puntuación de Escala Rápida de Emergencia (REMS, por sus siglas en inglés) al inicio y al final del transporte. Se utilizó regresión logística múltiple para identificar los modelos de predicción de muerte, deterioro fisiopatológico y deterioro fisiopatológico con muerte. Resultados: La mayoría de los transportados fueron hombres (61,9%), y el REMS pre-traslado promedio fue de 7,1, con el puntaje pos-traslado de 7,4 en promedio. La mayoría de los traslados fueron desde hospitales nivel terciarios (77,7%), siendo la principal razón la falta de camas de UPC (54,7%). El deterioro fisiopatológico se produjo en el 24,4% de los transportados y la mortalidad fue del 4,5%. Se analizaron tres modelos predictivos; para muerte (ROC: 0,78), para deterioro fisiopatológico (ROC: 0,68) y para deterioro con muerte (ROC: 0,86). Conclusión: Los factores de protección para el transporte de pacientes fueron que el hospital de origen era de nivel terciario y tener SatO2 inicial alta y REMS elevado. El uso de soporte hemodinámico y una bolsa de ventilación manual resultaron factores de riesgo.