Show simple item record

Vanguardias musicales latinoamericanas en el discurso oficial de la hispanidad;
;

dc.creatorMoro Vallina, Daniel
dc.date2019-07-24
dc.date.accessioned2019-08-05T21:45:15Z
dc.date.available2019-08-05T21:45:15Z
dc.identifierhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/53443
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/102846
dc.descriptionThis paper deals with the presence of Latin American musical vanguards in Madrid during the decade of the 1950s and 1960s, focusing on the reception of new musical trends by the young generation of Spanish composers –the so- called “Generation of 51”, as well as analyzing the cultural policies of Franco’s regime as regards musical exchanges. The role played by the Chilean composers Gustavo Becerra-Schmidt and Pablo Garrido in the diffusion of twelve-tone technique in Spain has also been studied. The attention provided to these musicians in the 1950s was minimal in comparison with the official propaganda of events such as the Biennial on Contemporary Music and the Festival of Music of the Americas and Spain (1964). The latter was used by the regime to promote the internationalism of Spanish avant-garde music. In addition, it also served to defend the idea of a shared Hispanic culture, now oriented to the adoption of serial music by both groups of composers as a metaphor of modernity.en-US
dc.descriptionEl artículo estudia la presencia de compositores latinoamericanos de vanguardia en Madrid durante 1950 y 1960, con el objeto de profundizar en la recepción de las nuevas tendencias por parte de la joven música española (la llamada “Generación del 51”) y analizar la política cultural franquista en lo relativo a intercambios musicales. Se aborda la presencia de compositores chilenos como Gustavo Becerra-Schmidt y Pablo Garrido, importantes agentes en la difusión del dodecafonismo. La atención que el franquismo prestó a estos autores fue mínima en comparación con eventos oficiales posteriores, como la Bienal de Música Contemporánea y el Festival de Música de América y España (1964). Este último encuentro fue utilizado por el régimen para promocionar el internacionalismo de la música española y la defensa de una cultura hispánica compartida, orientada hacia la modernidad que simbolizaba la adopción de la técnica serial por parte de compositores de ambas orillas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/53443/56681
dc.rightsDerechos de autor 2019 Revista Musical Chilenaes-ES
dc.sourceRevista Musical Chilena; Vol. 73 Núm. 231 (2019): Enero - Junio; 39 - 58es-ES
dc.source0717-6252
dc.source0716-2790
dc.titleLatin American musical avant-gardes in the official discourse of Hispanicityen-US
dc.titleVanguardias musicales latinoamericanas en el discurso oficial de la hispanidades-ES
dc.titlefr-CA
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record