Show simple item record

El uso de las definiciones de violencia escolar como un problema teórico

dc.creatorGuajardo-Soto, Gabriel
dc.creatorToledo-Jofré, María Isabel
dc.creatorMiranda-Jaña, Christian
dc.creatorSáez, Carolina Andrea
dc.date2019-07-31
dc.identifierhttps://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/54015
dc.descriptionThe theoretical statute of the concept of school violence has been partly solved using definitions. In the case of the Chilean scientific field, the definitions of school violence are defined from a dualistic episteme that establishes the distinction between what is part of the school and what is not, that prioritizes an abstract subject, where space is more important than time, the relationships are of causal type and, to a lesser extent, of covariation type, that builds realities and that is speculative. The performative component has two aspects: i) a coding mode and classifications that stabilize an object that disrupts the scientific and school fields, and ii) produce a lack and exclusion of the relationships and potential categories. Nevertheless, it has been observed that there are some elements within the own definitions that could work for the transformation of dualistic and complex epistemes, through a dimension of production, reproduction, and the cross of different types of violence at school, following a triadic approach. This reconstruction is based on a corpus of articles from indexed journals about the Chilean educational field between 2001 and 2013.en-US
dc.descriptionEl estatuto teórico del concepto de la violencia escolar se ha resuelto parcialmente mediante el uso de definiciones. En el caso del campo científico chileno las definiciones de violencia escolar se formulan desde una episteme dualista, que establece la distinción entre lo escolar y lo no escolar, priorizan a un individuo abstracto, donde el espacio prima sobre el tiempo, las relaciones son causales y, en menor medida, de tipo covariación, constructiva de realidades y especular. El componente performativo es doble: i) un modo de codificación y clasificaciones que estabilizan a un objeto que irrumpe en el campo científico y escolar; ii) producen una ausencia y exclusión de las relaciones y categorías posibles. No obstante, se observa que al interior de las propias definiciones se encuentran las semillas para un trabajo de transformación hacia epistemes no dualistas y complejas mediante las dimensiones de producción, reproducción y cruce de las violencias en la institución escolar según un enfoque tríadico. Esta reconstrucción se basa en un corpus de artículos indexados del campo de la educación sobre Chile entre los años 2001 a 2013.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.formataudio/mpeg
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Ciencias Socialeses-ES
dc.relationhttps://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/54015/56744
dc.relationhttps://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/54015/57183
dc.relationhttps://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/54015/57944
dc.sourceCinta de Moebio. Revista de Epistemología de Ciencias Sociales; Núm. 65 (2019): Septiembre; 145-158es-ES
dc.source0717-554X
dc.source0717-554X
dc.titleThe use of definitions of school violence as a theoretical problemen-US
dc.titleEl uso de las definiciones de violencia escolar como un problema teóricoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record