El objetivo de la psicología -II- Los hechos psíquicos y el objeto de la psicología
Author
Santibañez-H., Guy
Osorio H., Hector
Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/1713210.5354/0719-0581.1999.17132
Abstract
The first part of this study, published in the previous issue of this journal (Vol. VII 1988), reviewed the evolution of the object of our science, within the ambit of the greco-latin culture.In the prsenet paper we present arguments related to the fundamental properties of psychological phenomenae; we describe their five characteristics, as well as the characterization of the adaptation process as a fundamental elment in the real knowledge of the object of Psychology, wich should lead to wider and greater debate on the problem. The main objetive of our presentation is to liberate the psychological sciences from a series of prejuices and half truths derived from philosophy, theology and scholastics. These have been the cause of misunderstanding among the different streams of opinion or schools that are dedicated to understan only those sectors that form part of their study object. El presente trabajo corresponde a la continuación de "El objeto de la psicología I" de la Revista de Psicología de 1998. Allí se describieron las diferentes modificaciones y evolución que ha sufrido el objeto de estudio de la Psicología como ciencia en el ámbito de la cultura greco-latina. Aquí presentaremos los argumentos que dicen relación con las propiedades fundamentales de los fenómenos psíquicos; el conjunto de cinco propiedades que presentamos, así como la caracterización del proceso de adaptación en cuanto al proceso básico de la gnosis real del objeto de la Psicología debiera provocar una mayor y más amplia discusión sobre el tema. El objeto último que intentamos alcanzar es remover del quehacer de la disciplina toda una serie de afirmaciones y verdades a medias, derivadas de la filosofía, la teología y la escolástica que sólo han provocado desencuentros entre las diferentes corrientes o escuelas que dedican sus esfuerzos para conocer las parcelas de la naturaleza en cuanto ellas constituyen su objeto de estudio.