• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

Análisis Psicométrico de las Escalas de Inteligencias Multiples MIDAS-kids

Psychometric Analyses of the Multiple Intelligences Developmental Scales MIDAS-Kids.

Author
Pizarro Sánchez, Raúl

Colarte Troncoso,, Patricia

Machuca Silva, Luis

Donoso Zamora, Fernando

Martínez Castillo, María

Walker Casanova, Inés

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/17290
10.5354/0719-0581.2002.17290
Abstract
Esta investigación metodológica corresponde a un aspecto importante de los Proyectos Crisol Dorado, Departamento de Educación de la Ilustre Municipalidad de Quilpué, Chile 2002-2004. Los datos consistieron en los Puntajes de las Escalas MIDAS-Kids de Shearer (1996-2002) aplicadas a 1.070 Alumnos de 7o. Básico, 15 escuelas públicas, Quilpué, Chile, 2002. Las Escalas MIDAS-Kids presentaron excelentes psicometrías: Dificultad Media = 0,5357; Discriminación Media = 0,8043; y, Coeficiente de Confiabilidad Alfa de Cronbach = 0,9649. Al usar métodos stepwise y el Puntaje Total como criterio, fueron analizados 8 regresiones significativas. Ellas oscilaron entre R = 0,874 (F = 3.465,211; p = 0,000) para la Inteligencia Múltiple (IM) Intrapersonal, y R = 1,000 (F = 6,82E+16; p = 0,000) para las 8 IMs. Las IMs CinestésicoCorporal, Lógico-Matemática e Intrapersonal significativamente favorecieron a los niños. Para evaluar la Teoría de las Estructuras de la Mente de Gardner (1983, 1994), se computó un Análisis Factorial confirmatorio: las IMs Intrapersonal e Interpersonal (IMs Personales) aparecieronbajo el factor 1; y, la IM Musical se distribuyó equitativamente en los factores 7 y 8.
 
This methodological research has been a key component of Crisol Dorado Projects, Quilpué City Hall Department of Education, Chile, 2002-2004. Data consisted of Shearer´s MIDAS-Kids Scales (1996-2002) administered to 1,070 7th graders, 15 different public schools, Quilpué, Chile, 2002. MIDAS-Kids Scales presented excellent psychometrics: Mean Difficulty = 0.5357; Mean Discrimination = 0.8043; and, Cronbach´s Alfa Reliability Coefficient = 0.9649. By using stepwise models and Total Score as criterion, 8 significant regressions were analyzed. They ranged from R = 0.874 (F = 3,465.211; p = 0.000) for Intrapersonal Multiple Intelligence (MI), to R = 1.000 (F = 6,82E+16; p = 0.000) for all 8 MIs. Kinesthetic, Logical-Mathematical and Intrapersonal MIs significantly favored boys. For testing Gardner´s Frames of Mind Theory (1983, 1994), a confirmative Factorial Analysis was computed: Intrapersonal and Interpersonal (Personal MIs) appeared under factor 1; and, Musical MI was equally distributed in factors 7 and 8.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB