• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

Participación estudiantil en escuelas chilenas con buena y mala convivencia escolar

Students Participation in Chilean Schools with Good and Poor School Climate

Author
Ascorra, Paula

López, Verónica

Urbina, Carolina

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/44686
10.5354/0719-0581.2016.44686
Abstract
La participación escolar es una deuda pendiente en América Latina que dificulta el avance hacia sociedades democráticas. Este estudio buscó comprender la participación escolar, desde las voces de los estudiantes, en dos escuelas con alta calidad de convivencia escolar y dos escuelas con baja calidad de la convivencia escolar, seleccionadas según un índice creado a partir de encuestas a estudiantes. Con base en un diseño cualitativo, se realizaron entrevistas semiestructuradas grupales a 70 estudiantes de octavo año básico. Los resultados indican que en todas las escuelas la participación de los estudiantes es tutelada e instrumentalmente dirigida por los adultos de la escuela, heteronormativa, selectiva e inestable. Las diferencias entre las escuelas con alta y baja calidad de convivencia escolar es que las primeras limitan la participación no convencional de los estudiantes ligada a la movilización estudiantil extraescuela, y amenazan a los estudiantes con intereses políticos. Se discute la constitución de una subjetividad estudiantil pasiva y dependiente al interior del establecimiento educacional, y activa y comprometida al exterior del mismo, así como la noción misma de convivencia escolar, que pareciera ser de carácter disciplinar.
 
School participation is a debt in Latin America that hinders progress towards democratic societies. This study sought to understand school participation, from the voices of students in two schools with high quality school climate and two schools with low quality school climate, selected according to an index created from student surveys. Using a qualitative design, group semi-structured interviews with 70 students from eighth grade were performed. The results indicate that in all schools the participation of students is instrumentally supervised and directed by adults, and that school participation is heteronormative, selective and unstable. The differences between schools with high and low quality school life is that the former limits unconventional student participation linked to extra-school student mobilization, and threaten students who express political interests. We discuss the construction of passive and dependent student subjectivity within the schools, in contrast with an active and committed subjectivity outside the school premises. We also discuss the very notion of school life, which seems to be understood as discipline.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB