Mapuche Children’s Play on the Playground in a Rural School
Juegos escolares mapuche en el patio de recreo en una escuela rural;
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Author
Alonqueo Boudon, Paula
Loncón Raín, Maribel
Vásquez Moreno, Fabiola
Gutiérrez, Javiera
Parada Silva, Loreto
Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/4795710.5354/0719-0581.2017.47957
Abstract
Children’s play is a culturally structured activity in which relevant cultural content is implicitly and explicitly
represented (Lancy, 2015). The school is a space of fundamental socialization where varied social interactions
occur, being those happening in the playground of vital relevance. The objective of this research was to describe the characteristics of play in the playground of Mapuche children attending a rural school in the commune of Freire, Araucanía Region. A total of 16 children between 6 and 12 years old participated in this study. An ethnographic approach was used employing open observation to register 6 break episodes. The results indicated that the type of play observed is mainly non-competitive and exercise, with group interaction predominating among children of different ages, even though it was observed that boys and girls tend to ignore each other. The rules of the observed plays were generally implicit and artifacts were used for the purpose of sharing with other children. These findings
are discussed based on the concept of constellations of cultural practices identifying characteristics of the Mapuche
culture. El juego infantil es una actividad culturalmente estructurada por medio de la cual se representan implícita y
explícitamente contenidos culturales relevantes (Lancy, 2015). La escuela es un espacio de socialización
fundamental en el que se desarrollan variadas interacciones sociales destacando las que ocurren en el patio de recreo. El objetivo general de esta investigación fue describir las características del juego en el patio de recreo de niños mapuches pertenecientes a una escuela rural de la comuna de Freire, en la región de La Araucanía. Participaron en este estudio 16 niños entre 6 y 12 años de edad. Se utilizó un diseño basado en un enfoque etnográfico, usando la observación abierta para registrar seis episodios de recreo. Los resultados muestran que el tipo de juego observado es principalmente no competitivo y de ejercicio, predominando la interacción grupal entre niños de distintas edades, aun cuando se observó que niños y niñas tienden a ignorarse. El reglamento de los juegos generalmente es de carácter implícito y los artefactos son usados con la finalidad de compartir con otros niños. Se discuten estos datos con base en el concepto de constelaciones de prácticas culturales identificando características propias de la cultura mapuche.