Psychometric Evaluation of Scales of Orientation to Social Dominance and Authoritarianism in Children
Evaluación psicométrica de las Escalas de Orientación a la Dominancia Social y al Autoritarismo en niños/as;
;
Author
Imhoff, Débora
Brussino, Silvina
Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/4794610.5354/0719-0581.2017.47946
Abstract
Social domination orientation (SDO) and authoritarianism (RWA) are very relevant variables inside Political
Psychology field. The acquisition of these orientations occurs during childhood within political socialization process. Yet, the exploration of these aspects with children has received less attention than its study with adults. Thereby, no psychometric study with children has been carried out in Latin America in order to determine structure validity, reliability and convergent validity of these scales. Therefore, the present study aimed to analyze two scales that allow the operationalization of those constructs with the objective of determine their psychometric properties. An instrumental empirical study with a non-random accidental sample of 292 9-11 years old children from Cordoba, Argentina, was carried out. Results show the adequate psychometric properties of the scales considered. This way, SDO scale showed a bidimensional structure with 10 items, with adequate levels of reliability for children (α = ,60 and α = ,61). On the other hand, RWA scale also demonstrated a two-dimension structure with adequate levels of reliability (α = ,69 and α = ,62), and 11 items. Theoretical and operational implications are discussed considering convergent analysis of the two scales. La orientación a la dominancia social (ODS) y el autoritarismo (RWA) constituyen variables de central importancia dentro del campo de estudios de la psicología política. La adquisición de estas orientaciones se produce desde la infancia en el marco del proceso de socialización política. Aun así, la indagación de estos aspectos con población infantil ha recibido menor atención que su estudio con personas adultas. En consecuencia, no se conocen en América Latina estudios psicométricos con población infantil orientados a determinar la validez de estructura, confiabilidad y validez convergente de las escalas utilizadas para medir estos constructos con población adulta. Por ello, el presente estudio se propuso la evaluación en población infantil argentina de ciertas pruebas que operacionalizan estos constructos con el fin de precisar dichas propiedades psicométricas. Se realizó un estudio empírico instrumental con una muestra no aleatoria accidental de 292 niños y niñas de 9 a 11 años de la ciudad de Córdoba, Argentina. Los resultados denotan las adecuadas propiedades psicométricas de las medidas evaluadas. Así, para la escala de ODS se ratificó una estructura bidimensional que retiene 10 ítems, con niveles de fiabilidad adecuados para población
infantil (α = ,60 y α = ,61). Por su parte, la escala de RWA también mostró una estructura de dos dimensiones con adecuados niveles de fiabilidad (α = 69 y α = ,62), y 11 ítems en total. Se discuten las implicancias teóricas y operacionales en función de los análisis de validez convergente de las escalas.