Instructional Teaching Quality, Task Value, Self-Efficacy, and Boredom: A Model of Attention in Class
Calidad instruccional docente, valor de la tarea, autoeficacia y aburrimiento: un modelo de atención en clase
dc.creator | Sánchez-Rosas, Javier | |
dc.creator | Esquivel, Silvana | |
dc.date | 2017-01-16 | |
dc.identifier | https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/44966 | |
dc.identifier | 10.5354/0719-0581.2016.44966 | |
dc.description | Instructional teaching quality facilitates learning and promotes affective, motivational, behavioral and cognitive development of students. It was analyzed the role that instructional teaching quality, task value, self-efficacy and boredom on attention in class have. Argentinian university students (N = 454, 84% women) completed self-reports that measured the variables under study. The path analysis showed that only one of the four models analyzed showed a good fit to the data and explained 54% of attention in class variance. It was found that instructional teaching quality predicts task value, academic self-efficacy and boredom in class; task value and academic self-efficacy affect boredom and attention in class, while academic self-efficacy influences on task value; and boredom is the strongest predictor of attention in class. Instructional teaching quality, task value and academic self-efficacy added indirect effects on boredom and attention in class. In this way teacher’s behavior and student motivation are fundamental in reducing boredom and increasing attention in class. | en-US |
dc.description | La calidad instruccional docente facilita el aprendizaje y promueve el desarrollo afectivo, motivacional, conductual y cognitivo de los estudiantes. Se analizó el rol que tienen la calidad instruccional, el valor de la tarea, la autoeficacia y el aburrimiento sobre la atención en clase. Estudiantes universitarios argentinos (N = 454, 84% mujeres) completaron autoinformes que medían las variables en estudio. El análisis de senderos demostró que solo uno de los cuatro modelos analizados evidenció un buen ajuste a los datos y explicó un 54% de la varianza de atención en clase. Se encontró que la calidad instruccional docente predice al valor de la tarea, autoeficacia académica y aburrimiento en clase; el valor de la tarea y la autoeficacia académica afectan al aburrimiento y la atención en clase, a la vez que la autoeficacia académica incide sobre el valor de la tarea; el aburrimiento es el predictor más fuerte de la atención en clase. La calidad instruccional docente, el valor de la tarea y la autoeficacia académica adicionaron efectos indirectos sobre el aburrimiento y la atención en clase. De esta manera, los comportamientos del docente y la motivación del estudiante son fundamentales para reducir el aburrimiento e incrementar la atención en clase. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Chile. Facultad de Ciencias Sociales | es-ES |
dc.relation | https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/44966/47047 | |
dc.source | Revista de Psicología; Vol. 25 Núm. 2 (2016) | es-ES |
dc.source | 0719-0581 | |
dc.source | 0716-8039 | |
dc.title | Instructional Teaching Quality, Task Value, Self-Efficacy, and Boredom: A Model of Attention in Class | en-US |
dc.title | Calidad instruccional docente, valor de la tarea, autoeficacia y aburrimiento: un modelo de atención en clase | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
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Revista de Psicología
[0-9]{4}