• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

Valores Morales y Familia en Estudiantes de Enseñanza Media de la Provincia de Concepción

Moral Values and Family in Middle School Students of the Concepción Province

Author
Mathiesen, M.E.

Mora, O.

Chambläs, I.

Navarro, G.

Castro, M.

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/17287
10.5354/0719-0581.2002.17287
Abstract
Se presenta un aspecto de la moralidad juvenil, medido por la aceptación de conductas morales cuestionables (Escala de Harding y Phillips, 1986), y sus relaciones con variables familiares, en una muestra aleatoria de 296 estudiantes de enseñanza media, de la provincia de Concepción, Chile.El funcionamiento psicométrico de la escala de Harding y Phillips fue adecuado.En general, la permisividad moral fue baja, con una más alta permisividad sexual yuna más baja legal y personal.Hubo correlación entre las variables funcionamiento familiar y los niveles de permisividad. A mayor familismo e interacción familiar, menor permisividad moral y a mayorinsatisfacción con el funcionamiento familiar, mayor permisividad moral.
 
This study presents an aspect of youth morality, especifically acceptance ofquestionable moral behaviors and its relation to familiy structure and functioning instudents of secundary education at the Province of Concepción, Chile. For this purpose a random sample of 296 students was surveyed.The Harding and Phillips Scale (1986) showed adequate psicometrical functioning.In general, the moral permissiveness detected may be considered low, but higherlevels of permissivenes were observed in sexuality dimention and lower levels weremeasured on personal and legal permissiveness.A correlation was found between family and permissiveness. The greater familismand family interaction in secondary educational-level students, the lesser moralpermissiviness; and the greater dissatisfaction with familiy functioning, the greatermoral permissiveness.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB