• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

La concientización en el trabajo psicosocial comunitario desde la perspectiva de sus actores

Actors' perspective on the conscience of pshychosocial community work

Author
Cerullo, Renato

Wiesenfeld, Esther

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/18564
10.5354/0719-0581.2001.18564
Abstract
Los trabajos desarrollados por Fals Borda, Freire y psicólogos sociales comunitarios ofrecen una interpretación sobre la dinámica del trabajo comunitario y el proceso de concientización. Sin embargo, estos trabajos no han incorporado la interpretación de aquellos que experimentan dichos proceso.Esta investigación estuvo orientada a conocer e interpretar la concepción que acerca del trabajo de la Psicología Social Comunitaria (PSC), y del proceso de concientización, manifiestan miembros de grupos comunitarios participantes en dicho trabajo.Para esto, iniciamos una investigación cualitativa en una comunidad caraqueña empleando la entrevista en profundidad.Un análisis de contenido cualitativo permitió conocer que: a) la experiencia psicosocial comunitaria incidió positivamente en los participantes, en las áreas de desarrollo personal y funcionamiento grupal; b) la concientización aparece antes del trabajo psicosocial comunitario, pues es un proceso dinámico y constante generado por ciclos de reflexión-acción (propuesta metodológica de Freire) y acción-reflexión (aquella que propone Fals Borda), que configura una historia personal de vivencias; c) la experiencia de concientización promovida desde la PSC sólo tuvo una repercusión en los grupos comunitarios participantes.
 
Work developed by Fals Borda, Freire and some community social psychologists, offer interpretations regarding community work and the process of consciousness raising. However these works have not incorporated the interpretation of the main actors of these processes: community members.The research we present, was oriented towards understanding and interpreting the conception that community members who participate, and those who do not participate in community psychosocial work have, regarding this type of work and of the consciousness raising process.For achieving purpose we undertook a quialitative research project in a community in Caracas. The information gathered by means of in depth interviews was analysed through qualitative content analysis. Results allowed us to learn that: a) community psychosocial experience had a positive impact on the participants of such experience in the areas of personal development and group functioning; b)consciosness raising appeared as a process which began before community psychologists initiated their work in the community, and was conceived as a dynamic and constant process generated by action-reflection cycles (Freire's methodological proposal) and action-reflection (Fals Borda's proposal) which configurate a personal history of lived experiences; c) consciousness raising experience promoted by community social psychologist impacted only participative community members.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB