Logical mathematical multiple intelligence and scientific: Learning at school
Inteligencia múltiple logicomatemática y aprendizajes: Escolares científicos
Author
Pizarrro S., Raúl
Clark L., Sonia
Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/1854810.5354/rdp.v9i1.18548
Abstract
This research multicorrelated logical-mathematical multiple intelligence and its subscales with scientific achievement, of high school studentes from coeducational,humanistics-scientific Liceos Valparaiso, chile,1999.A randomsample considered 3 institutions (Eduardo de la Barra; Valparaíso; and barón) with 18 courses and 633 10th graders. data consisited of Shearer's MIDAS (Multiple Intelligence Developmental Scales) questionnaire scores, and final 1999 grade point averages. Thirty multiple correlation coefficients using full and stepwise models, were computed. They ranged from R=0,2778 (F=52,770;p=7,000E-13) hasta un R=0,6019 (F=71,221;p=1,900E-13). Thus, logical-mathematical multiple intelligence and its subscales (strategic games; everyday skill with math; everyday probelm solving; school math; science) explained from 7,72% to 36,22% of students' scientific learning variances. In all computed multiple determination coefficients, school math factor was the most statistically significant predictor. Esta investigación relacion+o l ainteligencia múltiple lógicomatemática, sus subvariables y lso parendizajes de alumnos de Liceos humanistas-científicos mixtos, Valparaíso, Chile, 1999. La muestra fue de 3 Liceos (Eduardo de la Barra, Valparaíso, Barón) escogidos al azar (18 cursos de 2° medio y 633 alumnos). Se obtuvieron puntajes del cuestionario Multiple Intelligence developmental Scales de Shearer, y las Notas oficiales finales 1999. Se computaron 30 coeficientes de correlación múltiples significativos con lógicas full y stepwise,oscialndo desde R=0,2778 (F=52,770;p=7,000E-13) hasta un R=0,6019 (F=71,221;p=1,900E-13). La inteligencia lógicamente o sus subescalas (juegos estratégicos, destrezas matemáticas diarias; solución diaria de problemas; matemáticas escolares; ciencias) explicaron entre un 7,72 % y un 36,22% de la dispersión de los aprendizajes científicos de los alumnos. En todas las determinaciones múltiples de los aprendizajes científicos, tuvo una mayor explicación estadísticas significativa la subvariable matemáticas escolares.