• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

Desarrollo de un banco de ítems para medir conocimiento en estudiantes universitarios

Development of an Item Bank to Measure Knowledge in University Students

Author
Cupani, Marcos

Ghio, Fernanda Belén

Leal, María Florencia

Giraudo, Gimena Mariel

Castro Zamparella, Tatiana

Piumatti, Gisella

Casalotti, Antonella Belén

Ramírez, Juan Claudio

Arranz, María Andrés

Farías, Analía Norma

Padilla, Natalia

Barrionuevo, Leandro

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/44808
10.5354/0719-0581.2016.44808
Abstract
La medición en el ámbito educativo del rendimiento académico de los estudiantes universitarios es considerada empírica y cuantitativa. De allí que el propósito principal de dichas evaluaciones consiste en el control de los sistemas educativos y la evaluación a partir de criterios objetivos (Long, Wendt, & Dunne, 2011). Este trabajo apunta a desarrollar un banco de ítems para el Test de Conocimiento General compuesto de 20 dominios específicos. Se presentan avances realizados en seis dominios (psicología, biología, historia, literatura, economía y leyes). La muestra estuvo compuesta por 6.794 estudiantes. Se evaluaron 1.526 ítems de distintos dominios. Se realizó un análisis factorial exploratorio no lineal, se obtuvieron los índices de dificultad y discriminación según la teoría clásica de los test y la teoría de respuesta al ítem; también se obtuvieron índices de fiabilidad. El 68% presenta dificultad moderada y 32% un índice de dificultad alto o bajo. Sobre los índices de confiabilidad en la mayoría de los dominios se obtuvieron valores satisfactorios superiores a ,70. Se concluye la necesidad de revisar los ítems que no cumplieron estos criterios y ampliar la muestra. Este instrumento permitirá reducir los errores de clasificación de los alumnos y medir el desempeño académico con una escala de intervalo.
 
Measurement in the educational field of academic achievement of university students is considered empirical and quantitative. Hence, the main purpose of such assessments is to control educational systems and evaluation based on objective criteria (Long, Wendt, & Dunne, 2011). The aim of this article was to develop an Item Bank for General Knowledge Test composed by 20 specific domains of knowledge. Considering that an effective construction of a test requires organization and systematization of activities, progress in six domains are presented. The sample was composed by 6,794 university students. 1,526 items from different domains were evaluated. To calibrate the items, a nonlinear exploratory factorial analysis was performed. Difficulty and discrimination indices were obtained according to the classical theory of tests and the item response theory, and reliability indices as well. It was observed that 68% of the items have moderate difficulty and 32% of them have high or low difficulty. Internal consistency of the instrument showed high reliability values, up to .70. Further studies are needed in order to expand the item sample, and review items that showed inadequate indexes on discrimination, difficulty and reliability. This instrument allows measuring academic performance on an interval scale level and reducing the misclassification of students.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB