• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

Statistical Comparison of the Cronbach´s Alpha Reliability: Applications in the Educational and Psychological Measurement

Comparación Estadística de la Confiabilidad Alfa de Cronbach: Aplicaciones en la Medición Educacional y Psicológica

Author
Merino Soto, César

Lautenschlager, Gary

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/17668
10.5354/0719-0581.2003.17668
Abstract
This report presents an introductory exhibition on the coefficient alpha (Cronbach,1951), and the additional analyses that can be made from an hypothesis testingapproach with this statistics. This test hypothesis is based on finding out if thedifferences among the alpha coefficients obtained from dependent or independentsamples are statistically significant. For this end, one of the authors (Lautenschlager, 1989) have created a program, ALPHATST, which is very useful to calculate and obtain the necessary information that allows the investigator to solve the question “are the alpha coefficients found in dependent or independent samples significantly different?“. We show some examples on the use of this approach as well as of their potential applications in the educational context
 
El artículo presenta una exposición introductoria sobre el coeficiente alfa (Cronbach,1951), y los análisis adicionales que se pueden efectuar desde el enfoque de la prueba de hipótesis con este estadístico. Esta prueba de hipótesis de basa en hallar si las diferencias entre los coeficientes alfa obtenidos en muestras dependientes o independientes son estadísticamente significativas. Para ello, uno de los autores(Lautenschlager, 1989) ha creado un programa, ALPHATST, que es muy útil paracalcular y obtener la información necesaria que permita al investigador resolver lapregunta “¿son significativamente diferentes los coeficientes alfa hallados en muestras independientes (o dependientes)?”. Se exponen algunos ejemplos sobre el uso de este enfoque y así como de sus potenciales aplicaciones en el contexto educativo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB