INSTANT AND ETERNITY. ENZO PACI ON THE TEMPORALITY OF RELIGIOUS LIFE
INSTANTE Y ETERNIDAD. ENZO PACI SOBRE LA TEMPORALIDAD DE LA VIDA RELIGIOSA
Author
Tosca, Federico
Abstract
The notion of phenomenological epoché has been often compared by Husserl himself to a sort of religious conversion. This comparison, however, has been usually regarded as nothing more than a mere accidental statement. On the contrary, the Italian philosopher Enzo Paci particularly highlighted this meaning of epoché. He stressed its importance in Husserl’s phenomenology since the end of the 1950s, and it is worth noting that he drew great attention to such notion right in the framework of the issue of religion. Such issue concerns the contradictory tension between the becoming structure of experience and life (both human and natural in general) and the Allzeitlichkeit to which the religious belief refers. Husserl himself raises the same problem in one of his E manuscripts. According to Paci, the notion of epoché proves useful to mark out the sense of religious experience as a constant renewal practice, avoiding any substantial definition of the domain of faith. La noción de epoché fenomenológica ha sido a menudo comparada por el propio Husserl con una especie de conversión religiosa. Sin embargo, por lo general esta comparación solo se considera una mera declaración accidental. Por el contrario, el filósofo italiano Enzo Paci enfatizó de modo particular este significado de epoché. Insistió en su importancia en la fenomenología de Husserl desde finales de la década de 1950, y vale la pena señalar que este filósofo se preocupó por esta noción en el marco del problema de la religión. Tal problema se refiere a la tensión contradictoria entre la estructura de la experiencia y la vida (tanto humana como natural en general) y el Allzeitlichkeit al que se refiere la creencia religiosa. El mismo Husserl plantea este problema en los manuscritos E. Según Paci, la noción de epoché resulta útil para definir el sentido de la experiencia religiosa como una práctica constante de renovación, evitando cualquier definición sustancial deldominio de la fe.