• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Atenea
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Atenea
  • View Item

THE PERFORMATIVITY IN THE PEDAGOGICAL ACTION OF TEACHERS IN TRAINING IN VISUAL ARTS

LA PERFORMATIVIDAD EN LA ACCIÓN PEDAGÓGICA DE PROFESORES/AS EN FORMACIÓN EN ARTES VISUALES;

Author
CORTÉS P., LUIS CLAUDIO

Full text
http://revistasacademicas.udec.cl/index.php/atenea/article/view/587
Abstract
Th e theory of performativity encompasses numerous disciplines that converge around the tense relationship between sanction and subversion within any given action. Th e training experience of students in the fi eld of visual arts pedagogy, as a form of pedagogical action within the school setting, involves a series of factors that sanction and/or subvert norms that aim to preserve or transform the reality of children and adolescents through art. Based on the process of supervising the teaching practicums of eight teachers in Santiago, Chile, this article off ers a quantitative and qualitative analysis of their critical refl ections on the following elements: body, time, space, materials, and the approach to content. We conclude that pedagogical action involves diverse actualizing and performative speech acts, which are accompanied by actions that traverse the gamut from the sanction to subversion of prevailing norms within the school setting.
 
La teoría de la performatividad contempla el cruce de numerosas disciplinas en torno a la tensa relación entre sanción y subversión a partir de la acción. La práctica profesional, en cuanto acción pedagógica de artes visuales en contextos escolares, contempla una serie de factores que sancionan y/o subvierten normas tendientes a conservar o transformar la realidad de niños/as y jóvenes a través del arte. A partir del proceso de supervisión de práctica profesional de ocho profesores/as de Artes Visuales en la Región Metropolitana, se analizan cuantitativa y cualitativamente sus refl exiones críticas, en torno a los siguientes factores: “cuerpo”, “tiempo”, “espacio”, “materiales” y “tratamiento de contenidos”. Se concluye que la acción pedagógica obedece a diversos hablas realizativos o performativos, acompañados de actos que transitan desde la sanción de normas imperantes en los contextos escolares, hacia la subversión de dichas normas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB