Show simple item record

Análisis socioeducacional y psicoestético del filme La duda

dc.creatorLlanos Melussa, Eduardo
dc.date2017-12-31
dc.date.accessioned2019-09-09T20:25:24Z
dc.date.available2019-09-09T20:25:24Z
dc.identifierhttp://revistasacademicas.udec.cl/index.php/atenea/article/view/427
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/103988
dc.descriptionThe present study posits a multilevel film-analysis to promote meta-learning and metacognition. As a means of exemplification, we will analyse Doubt (2008), a film that has acquired renewed significance after several accusations of paedophilia and sexual abuse have been made against priests and educators. Six different dimensions of the film are examined (interpersonal, intrapersonal, transpersonal, ideological, symbolical and aesthetical), and diverse levels of insight and comprehension (descriptive, inferential, interpretative, valuative, introspective and creative). Although this exercise has a unique arrangement, at least four main contributions come together in the process: education for the sake of art, teaching for the sake of understanding, a sociocultural approach towards education, and the relevance of cognitive narratology.en-US
dc.descriptionSe propone el análisis multinivel de películas para fomentar metaaprendizaje y metacognición, ejemplificándolo con La duda (Doubt), filme que adquiere una renovada actualidad tras conocerse diversas denuncias sobre pedofilia y abuso sexual por parte de sacerdotes y educadores. Se examinan seis dimensiones del filme (interpersonal, intrapersonal, transpersonal, ideológica, simbólica y estética), y diversos niveles de comprensión y apreciación (descriptivo, inferencial, interpretativo, valorativo, introspectivo y creativo). Aunque el ejercicio sigue un modelo propio, en su elaboración se conjugan al menos cuatro aportes principales: la educación por el arte, la enseñanza para la comprensión, el enfoque sociocultural de la educación y la narratología cognitiva.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherATENEA - Universidad de Concepciónes-ES
dc.relationhttp://revistasacademicas.udec.cl/index.php/atenea/article/view/427/848
dc.relationhttp://revistasacademicas.udec.cl/index.php/atenea/article/view/427/849
dc.sourceAtenea; Núm. 516 (2017); 87-105es-ES
dc.source0716-1840
dc.source0718-0462
dc.titleA socioeducative and psychoaesthetic analysis of the film Doubten-US
dc.titleAnálisis socioeducacional y psicoestético del filme La dudaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record