The New Novel, paradigm of textual polymorphism
La nueva novela, paradigma del polimorfismo textual
Author
Suárez M., Zenaida M.
Abstract
Through the rewriting technique, based on the accumulation of textual fragments in baroque previously des(cons)tructed, partly decontextualised and sometimes reduced to anonymity, Martinez constructs a text that brings together the necessary content for its own reading. This text called, nothing haphazardly, The New Novel, is capable of eliciting an unmanageable number of readings, more or less complex, depending on the theoretical, critical, historical and artistic devices that the reader handles, who becomes in the Cortazarean way, in an active agent needed in the construction of the final account of this polymorphic text, for whose analysis the theory here presented has been crated. A través de la técnica reescritural, basada en la acumulación barroquizante de fragmentos textuales previamente des(cons)truidos, parcialmente descontextualizados y, en ocasiones, reducidos a la anonimia, Martínez construye un texto que aglutina los contenidos necesarios para su propia lectura. Este texto denominado, nada azarosamente, La nueva novela, es capaz de provocar una inabarcable cantidad de lecturas, mayor o menormente complejas, en función del aparataje teórico, crítico, histórico y artístico que maneje el lector, convertido, a la manera cortazariana, en un agente activo necesario en la construcción del relato final de este texto polimórfico, para cuyo análisis ha sido creada la teoría que aquí se presenta.