Tensions in teaching and learning History in an interethnic context: significance for and school experiences of Pehuenche young students
Tensiones en la enseñanza y aprendizaje de la historia en contexto interétnico: significaciones y experiencias escolares de jóvenes pehuenches
dc.creator | Turra Díaz, Omar | |
dc.date | 2017-05-08 | |
dc.date.accessioned | 2019-09-09T20:25:28Z | |
dc.date.available | 2019-09-09T20:25:28Z | |
dc.identifier | http://revistasacademicas.udec.cl/index.php/atenea/article/view/74 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/104034 | |
dc.description | This article presents results of a qualitative study whose purpose was to find out the meaning and value that Pehuenche students from the Alto Biobío commune give to the teaching of history in the context of the new goals of the teaching of history and the educational rights of the indigenous peoples. the study was conducted using a case study design and the information was collected through the discussion group technique. The results show relevant learning associated with the reference culture, the presence of conflict and discrimination in their education and little appreciation of history as a school subject. | en-US |
dc.description | El artículo presenta resultados de una investigación que tuvo como propósito indagar en el significado y valoración que respecto de la enseñanza de la historia posee el estudiantado pehuenche de la comuna de Alto Biobío, en el contexto de las nuevas finalidades de la enseñanza de la historia y los derechos educativos de los pueblos originarios. El estudio se realizó desde la metodología cualitativa con un diseño de estudio de casos, utilizándose como técnica de recogida de información el grupo de discusión. Los resultados evidencian aprendizajes relevantes asociados a la cultura de referencia, la presencia de conflictividad y discriminación en su enseñanza y una escasa valoración de la historia como disciplina escolar. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | ATENEA - Universidad de Concepción | es-ES |
dc.relation | http://revistasacademicas.udec.cl/index.php/atenea/article/view/74/191 | |
dc.relation | http://revistasacademicas.udec.cl/index.php/atenea/article/view/74/192 | |
dc.relation | http://revistasacademicas.udec.cl/index.php/atenea/article/view/74/193 | |
dc.rights | Derechos de autor 2016 Revista Atenea | es-ES |
dc.source | Atenea; Núm. 513 (2016); 263-278 | es-ES |
dc.source | 0716-1840 | |
dc.source | 0718-0462 | |
dc.title | Tensions in teaching and learning History in an interethnic context: significance for and school experiences of Pehuenche young students | en-US |
dc.title | Tensiones en la enseñanza y aprendizaje de la historia en contexto interétnico: significaciones y experiencias escolares de jóvenes pehuenches | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Artículo revisado por pares | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Atenea
[0-9]{4}