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Simón Bolívar sin “teología”

dc.creatorIvanovici, Víctor
dc.date2017-05-07
dc.date.accessioned2019-09-09T20:25:30Z
dc.date.available2019-09-09T20:25:30Z
dc.identifierhttp://revistasacademicas.udec.cl/index.php/atenea/article/view/61
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/104051
dc.descriptionA persistent, subsequently confirmed, rumor spread in the 1980s claimed that the argument of The General in His Labyrinth, the final days of Bolivar, "might have been given as a present" to García Márquez by his fellow countryman and long-time friend Alvaro Mutis. Previously, Mutis had published an autonomous fragment of his unfinished project, the short story "El último rostro", in the volume La mansión de Araucaíma (1978). The existence of a common theme with variations on either side represents a clear case of intertextual dialogue between the two works. What is more, the properly philological intertextuality is within another, which covers the "text of the world". In exploring these two concentric intertextualities, I have tried to descry, through a "poetics of defeat", the way Mutis and Márquez deconstruct the Bolivarian (para) mythology and "theology" in particular, implemented from both the right and the left, and restore their hero's truly historical dimension and human character.en-US
dc.descriptionUn rumor persistente -y luego confirmado- en los años 80 del siglo pasado aseguraba que el argumento de El general en su laberinto, los últimos días de Bolívar, se lo hubiera "regalado" a García Márquez su compatriota y amigo de toda la vida Álvaro Mutis. Con anterioridad, Mutis había publicado un fragmento autónomo de aquel proyecto inconcluso, el breve relato "El último rostro", incluido en el volumen La mansión de Araucaíma (1978). La existencia del tema común con variaciones de uno y otro lado representa un caso patente de diálogo intertextual entre ambas obras. Es más: la inter-textualidad propiamente filológica está inserta dentro de otra, que abarca el "texto del mundo". Al explorar estas dos intertextualidades concéntricas he tratado de sorprender cómo, a través de una "poética de la derrota", Mutis y Márquez deconstruyen la (para) mitología y sobre todo la "teología" bolivarianas, instrumentadas tanto desde la derecha como desde la izquierda, restituyendo a su personaje su dimensión auténticamente histórica y a la vez humana.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherATENEA - Universidad de Concepciónes-ES
dc.relationhttp://revistasacademicas.udec.cl/index.php/atenea/article/view/61/152
dc.relationhttp://revistasacademicas.udec.cl/index.php/atenea/article/view/61/153
dc.relationhttp://revistasacademicas.udec.cl/index.php/atenea/article/view/61/154
dc.rightsDerechos de autor 2016 Revista Ateneaes-ES
dc.sourceAtenea; Núm. 513 (2016); 53-72es-ES
dc.source0716-1840
dc.source0718-0462
dc.titleSimón Bolívar whit no “theology”en-US
dc.titleSimón Bolívar sin “teología”es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


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