Between scientia sexualis and ars erotica: Power, resistance and subjectification in psychoanalysis
Entre scientia sexualis y ars erotica: Poder, resistencia y subjetivación en psicoanálisis
Author
Cabrera Sánchez, José
Bornhauser, Niklas
Abstract
The reception of Freudian psychoanalysis by Michel Foucault has been characterized as ambivalent, with a strong criticism of Freud’s thinking and psychoanalytic practice in the context of reflection on the mechanisms of power undertaken by the philosopher in the 70s. This article proposes to discuss this characterization from the revised concept of souci de soi and the notion of subjectification, as they may offer a choice to support the resilience of psychoanalysis as a contemporary form of ars erotica. Consequently, this would allow it to distance itself from any privileged participation in the deployment of sexuality and the subsequent assignment in the field of governmental technologies derived thereof, causing a strategic shift that would allow to show the affinity between psychoanalysis and ethics of self-care and the implications of their practice in the invention of new forms of subjectivity and exercise of freedom. La recepción del psicoanálisis freudiano por parte de Michel Foucault ha sido caracterizada como ambivalente, con una marcada crítica hacia el pensamiento de Freud y la práctica psicoanalítica, en el contexto de la reflexión sobre los mecanismos de poder emprendida por el filósofo en los años 70. Se propone discutir dicha caracterización a partir de la revisión del concepto de souci de soi y la noción de subjetivación, ofreciendo una opción para sostener la capacidad de resistencia del psicoanálisis en tanto forma contemporánea de ars erotica, calificación que le posibilitaría desmarcarse de una participación privilegiada en el dispositivo de sexualidad y la subsecuente adscripción en el campo de las tecnologías gubernamentales que de ello se deriva, permitiendo de tal forma un desplazamiento estratégico que pueda mostrar la afinidad del psicoanálisis con una ética del cuidado de sí y las implicaciones de su práctica en la invención de nuevas formas de subjetividad y ejercicio de la libertad.