The legislative media and the redefitions of politics news value in Brazil / Los medios legislativos y la redefinición de la noticiabilidad políticas en Brasil
Author
TEIXEIRA DE BARROS, ANTONIO; Education, Training and Improvement Centre (CEFOR) of the Chamber of Deputies
BRUM BERNARDES, CRISTIANE; Education, Training and Improvement Centre (CEFOR) of the Chamber of Deputies
LEMOS, PhD. CLÁUDIA R. F.; Education, Training and Improvement Centre (CEFOR) of the Chamber of Deputies
Abstract
Criteria of newsworthiness and news values of political journalism in Brazil were re-defined with the rise of legislative media, among other institutional outlets created in the 1990s. Journalism produced by these media brings information directly to the citizen, besides feeding journalistic outlets and companies. But it is questioned as a paternalistic practice of State, which appropriates journalistic techniques in order to influence public opinion. This article debates the informative impact of that model, which resulted in the creation of the so-called “source media”, characterized by the offer of news ready to the public, avoiding that facts related to institutional action pass through the filters of private media. It concludes that a public communication system, although it is also a public service, should operate independently of the State, both from the bureaucratic point of view as from the production and broadcast of content.Keywords: Legislative; political information; newsworthiness; news values; civic journalism; public journalismLos criterios de noticiabilidad y los valores-noticia en la cobertura política en Brasil han sido redefinidos con el surgimiento de los medios legislativos, además de otros medios institucionales engendrados en los años 90. El periodismo hecho por esos medios lleva la información directamente al ciudadano y sirve como material para medios y empresas periodísticas. Sin embargo, ese nuevo tipo de periodismo es criticado como una práctica paternalista del Estado, que utiliza las técnicas periodísticas para influenciar la opinión pública. El texto discute el impacto informativo de este modelo que resultó en la creación de una nueva categoría periodística llamada “medios de las fuentes”. Estos medios ofrecen el noticiario listo y evitan que los hechos relacionados a la acción institucional lleguen a los filtros de los medios privados. Concluye que un sistema de comunicación pública, aunque sea también un servicio público, debería funcionar de manera independiente del Estado, tanto del punto de vista burocrático como de la producción y emisión de contenidos.Palabras clave: legislativo; información política; noticiabilidad; valores-noticia; periodismo cívico; periodismo público