What is a cluster? Geographies and practices in the experimental music scene in Santiago de Chile
¿Qué es un cluster? Geografías y prácticas de la escena de música experimental en Santiago, Chile
Author
Tironi Rodo, Manuel; Instituto de Sociología, Pontificia Universidad Católica de Chile
Abstract
Cluster theories, and particularly theories on creative clustering, have assumed a highly static, self-contained and idealized idea of the ‘local’. Based on empirical evidence, and following a review of the arguments in favor and against this idea of the ‘local’, the article explores the experimental music scene in Santiago de Chile, as a case of a creative industry structured around an alternative spatiality. Specifically, we argue that under certain productive, cultural and urban conditions, creative industries can unfold around multiple, mobile and eventual spatialities without losing the expected cluster effeects. Finally, and only speculatively, we propose a new spatial structure for understanding the process of economic clustering in developing cities. Las teorías sobre la clusterización económica, y en particular sobre la aglomeración geográfica en la industria creativa, asumen una idea de ‘lugar’ o ‘localidad’ en extremo estática, autoclausurada e idealizada. A través de evidencia empírica, y después de una revisión de los argumentos a favor y en contra de dicha idea de ‘lugar’ en la literatura especializada, este artículo explora la escena de música experimental de Santiago, Chile, como caso de una industria creativa estructurada en una espacialidad alternativa. Específicamente, se argumenta que dadas ciertas condiciones productivas, culturales y urbanísticas, las industrias creativas pueden desplegarse en torno a espacialidades múltiples, móviles y eventuales, sin que esto mine los efectos de cluster esperados. Finalmente, y sólo a modo especulativo, se propone una nueva figura espacial para dar cuenta de los procesos de clusterización económica en ciudades emergentes.