• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • EURE: Revista Latinoamericana de Estudios Urbano Regionales
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • EURE: Revista Latinoamericana de Estudios Urbano Regionales
  • View Item

The Green Belt? – Analysis of an urban brand that never existed

¿El cinturón ecológico? Análisis de una marca urbana que nunca existió

Author
Carré, Marie-Noelle; Centre de Recherches et de Documentation des Amériques (CREDA) - Université Sorbonne-Nouvelle - Paris 3, París

Fernández, Leonardo; Universidad Nacional de General Sarmiento, Buenos Aires

Full text
http://www.eure.cl/index.php/eure/article/view/322
Abstract
How can an uncompleted territorial project brand itself in a metropolitan memory? In Buenos Aires (Argentina), the Cinturón ecológico (Green Belt) can be seen asa paradigmatic case to answer this question: even if the initial green ring around the city waspartially implemented, its image seems to have had such a strong impact in the society that it stillis a landmark in the metropolitan management discussions. is article explains how the urbanmarketing strategies displayed during the last dictatorship (1976-1983) participated to claim theCinturón ecológico as an urban brand. It discusses how the 70s urban crisis was directed in orderto justify that in astructure as a new urban project. en, it shows how it was promoted as ane cient undertaking at the regional scale. Finally it questions how the image has gone through areversal, con onted with current environmental con icts. 
 
¿Cómo un proyecto territorial no concretado en su totalidad puede inscribirse dentro de la memoria metropolitana? En Buenos Aires, el cinturón ecológico,un dispositivo que se proponía ampliar la dotación de áreas verdes y limitar el crecimiento urbano, representa un caso emblemático. Con un análisis de las estrategias del marketing urbano desarrolladas para promocionarlo durante la última dictadura militar (1976-1983),este trabajo desentramará cómo este emprendimiento metropolitano, aunque nunca terminado, se transformó en una marca para Buenos Aires. Abordará su difusión mediática primero dentro de la puesta en escena de una crisis urbana; luego en la constitución de un nuevo proyecto de ciudad y, finalmente, en la promoción de un equipamiento de calidad a escala regional. A modo de cierre, considerará la inversión de esta imagen, a la luz de los conflictos metropolitanos actuales. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB