Show simple item record

Los ferrocarriles salitreros como factor de desarrollo temprano en Tarapacá (1858-1873)

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorDonoso Rojas, Carlos
dc.date2016-07-27
dc.date.accessioned2019-09-10T16:54:36Z
dc.date.available2019-09-10T16:54:36Z
dc.identifierhttp://www.historia396.cl/index.php/historia396/article/view/5
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/108490
dc.descriptionFor nearly 85 years the economic history of the province of Tarapacawas determined by near-absolute influence of The NitrateRailways Company Limited. Without being a monopoly in law, inpractice came to control much of the mineral traffic, with somecomplicity on the regional and national authorities. This led to adependency condition that, seen in perspective, dismissed dynamismto an industry exposed to the rigors of a fluctuating demandas their price.Officially opened in 1868, The Nitrate Railways was the culmination of a series of unsuccessful projects aimed at controlling thetransport of nitrate, a very attractive considering the increasingglobal demand. Although its specificity was indeed a plus for theindustry, the real legacy of the road is in the marginal impact of itsimplementation. In that sense, the railroad marked a turning pointin population growth of Tarapaca and the accelerated diversificationof productive activities.Keywords: nitrate, railway, Tarapaca, monopoly.en-US
dc.descriptionDurante casi 85 años la historia económica de la provincia de Tarapacáestuvo determinada por la influencia casi absoluta de TheNitrate Railways Company Limited. Sin ejercer un monopolio enderecho, en la práctica llegó a controlar gran parte del tráfico delmineral, con cierta complicidad de las autoridades regionales ynacionales. Esto determinó un estado de dependencia que, vistoen perspectiva, restó dinamismo a una industria sometida continuamentea los rigores de una demanda tan fluctuante como suprecio.Inaugurada oficialmente en 1868, The Nitrate Railways fue la culminaciónde una serie de proyectos frustrados tendientes a controlarel transporte del salitre, un negocio muy atractivo considerandola creciente demanda mundial. Aunque su concreción fue,efectivamente, un plus para la industria, el real legado de la vía seencuentra en las consecuencias marginales de su implementación.En ese sentido, el ferrocarril marca un punto de inflexión enel crecimiento demográfico de Tarapacá y en la acelerada diversificaciónde actividades productivas.Palabras clave: salitre, ferrocarril, Tarapacá, monopolio.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherHistoria 396es-ES
dc.relationhttp://www.historia396.cl/index.php/historia396/article/view/5/4
dc.rightsCopyright (c) 2016 Historia 396es-ES
dc.sourceHistoria 396; Vol. 1, Núm. 1: (enero -Junio), 2011; 51-76es-ES
dc.titleThe Nitrate Railways as an early development factor in Tarapaca (1858-1873)en-US
dc.titleLos ferrocarriles salitreros como factor de desarrollo temprano en Tarapacá (1858-1873)es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record