• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Historia 396
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Historia 396
  • View Item

From Camino Plano To Avenida España. Techno- Political Debates And Public Infrastructures In The Conformation Of Great Valparaíso, 1906-1930

Del Camino Plano A La Avenida España. Debates Tecno-Políticos E Infraestructuras Públicas En La Conformación Del Gran Valparaíso, 1906-1930

Author
Booth, Rodrigo

Full text
http://www.historia396.cl/index.php/historia396/article/view/322
Abstract
This article explores the construction of the Avenida España, the first intercommunal paved road for cars Chile. The case of the Avenida España allows to analyze in detail the place occupied by the new construction technologies in the conformation of the metropolitan area of the great Valparaíso during the first decades of the 20th century. Likewise, this work represented a challenge for urban management, for regulations on the financing of infrastructures and for the conceptualization of the public nature of a public work. The commissioning of this work also implied an irreversible change in the mobility habits of the urban population of Valparaíso and Viña del Mar and was presented, at an early stage, as a model in the process of transformation and modernization of Chilean roads system in the 1920s.Keywords: Roads, Cars, Valparaíso, Reinforced Concrete.
 
Este artículo indaga en la construcción de la avenida España, el primer camino intercomunal pavimentado para automóviles de Chile. El caso de la avenida España permite analizar en detalle el lugar que ocuparon las nuevas tecnologías de la construcción en la conformación del área metropolitana del gran Valparaíso durante las primeras décadas del siglo XX. Asimismo, esta obra significó un desafío para la gestión urbana, para las normativas del financiamiento de las infraestructuras y para la conceptualización sobre el carácter público de una obra pública. La puesta en funcionamiento de esta obra implicó, además, un cambio irreversible en el ámbito de los hábitos de la movilidad de la población urbana de Valparaíso y Viña del Mar y se presentó, tempranamente, como un modelo en el proceso de transformación y modernización del sistema de carreteras de Chile de la década de 1920.Palabras clave: Carreteras, Automóviles, Valparaíso, Ingeniería Civil, Hormigón Armado.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB