Experimental and theoretical characterization of steel asymmetrical connections prone to bolt failure
Caracterización experimental y teórica de conexiones metálicas asimétricas susceptibles a falla de pernos
Author
Chanchi, J.
Castro, J.
Gómez, C.
Abstract
This article describes and proposes a model of the force versus elongation behaviour of asymmetrical connections prone to bolt failure when subjected to quasi-static axial load. 14 connections were assembled with one bolt varying the distance from the bolt to the edge of the clamped zone, and 14 connections were assembled with two bolts varying the distance between bolts. Results show that the axial force versus elongation behaviour of the connection is approximately trilinear, that while the connection stiffness is not sensitive to the bolt location in the clamped zone, the plastic elongation of the connection is. The model shows that the stiffness of the asymmetrical connection can be predicted from the stiffness of the connection components assessed by means of spring elements or beam elements, and that the load capacity of the connection can be predicted using the dry friction theory of Coulomb and the shear bolt capacity. El Este artículo describe y propone un modelo del comportamiento fuerza contra elongación de conexiones metálicas asimétricas susceptible a falla de pernos cuando sometidas a carga axial cuasi-estática. 14 conexiones se ensamblaron con un perno variando la distancia desde el perno al borde de la zona de unión de las platinas y 14 conexiones se ensamblaron con dos pernos variando la distancia entre pernos. Los resultados experimentales muestran que el comportamiento fuerza axial contra elongación de la conexión es aproximadamente trilineal y que mientras la rigidez de la conexión no es sensible a la localización de los pernos en la zona de unión de las platinas; la elongación plástica de la conexión si lo es. El modelo muestra que la rigidez de la conexión asimétrica se puede predecir evaluando la rigidez de los componentes de la conexión usando elementos de resorte y viga y que la capacidad de carga de la conexión se puede predecir con base en la teoría de la fricción seca de Coulomb y la capacidad a corte de los pernos
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