Analytical and Holistic Approaches Influence the Semantic Integration: Evidence from the N400 effect*
Influencia de la Disposición Analítica y Holista en la Integración Semántica: Evidencia del efecto N400
Author
Aldunate, Nerea
López, Vladimir
Cornejo, Carlos
Moënne-Loccoz, Cristóbal
Carré, David
Abstract
The present study explores the influence of the analytical and holistic approaches on semantic integration of literal and metaphorical sentences. We recorded ERP to compare brain responses to literal (e.g. Mosquitoes are insects) and metaphorical (e.g. Mosquitoes are vampires) sentences, preceded by two types of interpretative cues to encourage literal comprehension (e.g. ‘By definition’, analytical approach), or figurative comprehension (e.g. ‘In some sense’, holistic approach). Participants were asked to classify all sentences according to whether they made sense to them or not. The N400 effect elicited by the critical word in literal and metaphorical sentences was analyzed considering the induced approach. Additionally, the ERP activity elicited during the exposure of the stem sentence was also analyzed to evaluate the potential impact of both approaches on context processing. N400 effect usually reported for metaphorical words was only observed in the analytical comprehension condition, not in the holistic one, resulting in a significant interaction effect (Congruency x Approach) due to larger amplitudes for metaphors when analytically approached. The ERP response to the stem sentences was also affected by the approach, exhibiting a larger Contingent Negative Variation (CNV-like) in the analytical condition. The obtained results suggest (1) that the classically reported N400 effect for metaphoricity, can be affected by the subject’s approach to language comprehension, influencing semantic integration, and (2) CNVlike modulation before critical word reflects that the approach also affects processing of linguistic context, prior to target processing. El presente estudio explora la influencia de las disposiciones analítica y holista en la integración semántica de oraciones literales y metafóricas. Registramos los Potenciales Relacionados a Eventos (ERPs) para comparar la respuesta cerebral frente oraciones literales (p.e. Los mosquitos son insectos) y metafóricas (p.e. Los mosquitos son vampiros), precedidas por dos tipos de claves interpretativas para inducir una comprensión literal (p.e. ‘Por definición’, disposición analítica), o figurativa (p.e. ‘En algún sentido’, disposición holista). Los participantes debieron clasificar un conjunto de oraciones de acuerdo a si les hacían sentido o no. Se analizó el efecto N400 en las condiciones literal y metafórica, considerando la disposición. Adicionalmente, los ERPs evocados durante la presentación del cuerpo de la oración, previo a la palabra crítica, fueron analizados para evaluar la influencia de ambas disposiciones en el procesamiento del contexto lingüístico. El efecto N400 reportado tradicionalmente para palabras metafóricas, fue observado sólo en la condición analítica. Los ERPs evocados por el cuerpo de la oración también se vieron afectados por la disposición, mostrando una mayor amplitud en la Variación Contingente Negativa (CNV) bajo la condición analítica. Los resultados obtenidos sugieren que (1) el efecto N400 reportado clásicamente para metáforas, puede ser afectado por la disposición de los sujetos en la comprensión del lenguaje, influyendo en la integración semántica; y (2) la modulación de la CNV previa a la presentación de la palabra crítica, refleja que la disposición también afecta al procesamiento del contexto lingüístico antes del procesamiento de la palabra que determina la metaforicidad.