Show simple item record

Efectos de una Intervención Cognitivo-Conductual en el Aumento de Conductas de Autocuidado y Disminución del Estrés Traumático Secundario en Psicólogos Clínicos

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorGuerra, Cristóbal
dc.creatorFuenzalida, Andrea
dc.creatorHernández, Carla
dc.date2017-09-06
dc.date.accessioned2019-09-12T14:29:12Z
dc.date.available2019-09-12T14:29:12Z
dc.identifierhttp://teps.cl/index.php/teps/article/view/208
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/109826
dc.descriptionIn the present investigation we evaluate the effectiveness of a group therapy program for self-care with cognitive-behavioral orientation, designed to be used on clinical psychologists with high levels of secondary traumatic stress. The object of this group therapy program is to increase the frequency of emissions of self-care behaviors and decrease the levels of secondary traumatic stress in psychologists. By a quasi-experimental design we evaluate the group therapy program effects. The results indicate that, after 5 sessions that lasts the group therapy program, the psychologists that participated in it (n = 9) increased significantly their self-care behaviors and decreased significantly their secondary traumatic stress levels. Instead, the psychologists that didn’t participate in the group therapy program (n = 12) didn’t show variation on self-care frequency and they increased secondary traumatic stress. These results are conclusive that the group therapy program is effective and it represents an alternative to prevent and treat work related burnout in clinical psychologists.en-US
dc.descriptionEn la presente investigación se evalúa la efectividad de un taller de autocuidado de orientación cognitivo conductual diseñado para ser aplicado a psicólogos clínicos con altos niveles de estrés traumático secundario. El objetivo del taller es aumentar la frecuencia de emisión de conductas de autocuidado y disminuir los niveles de estrés traumático secundario en los psicólogos. Mediante un diseño cuasi-experimental se evalúan los efectos del taller. Los resultados indican que, después de las 5 sesiones que dura el taller, los psicólogos que participaron en él (n=9) aumentaron significativamente sus conductas de autocuidado y disminuyeron significativamente sus niveles de desgaste. En cambio, los psicólogos que no participaron del taller (n=12) no variaron en la frecuencia del autocuidado y aumentaron el estrés traumático secundario. En virtud de estos resultados se concluye que el taller es efectivo y se constituye como una alternativa para prevenir y tratar el desgaste laboral en psicólogos clínicos.es-ES
dc.languagespa
dc.publisherTerapia Psicológicaen-US
dc.publisherTerapia Psicológicaes-ES
dc.relationhttp://teps.cl/index.php/teps/article/view/208/239
dc.rightsCopyright (c) 2017 Terapia Psicológicaes-ES
dc.sourceTerapia Psicológica; Vol. 27, Núm. 1 (2009); 73-81en-US
dc.sourceTerapia Psicológica; Vol. 27, Núm. 1 (2009); 73-81es-ES
dc.source0718-4808
dc.source0716-6184
dc.subjectGroup therapy program of self-care; self-care behaviors; secondary traumatic stress; clinical psychologistsen-US
dc.subjectTaller de autocuidado; conductas de autocuidado; estrés traumático secundario; psicólogos clínicoses-ES
dc.titleEffects of a Cognitive-Behavioral Treatment on the Increase of Self-Care Behaviors and Decrease of Secondary Traumatic Stress on Clinical Psychologistsen-US
dc.titleEfectos de una Intervención Cognitivo-Conductual en el Aumento de Conductas de Autocuidado y Disminución del Estrés Traumático Secundario en Psicólogos Clínicoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record