Show simple item record

Efectos de la Terapia de Interacción Guiada sobre el bienestar de díadas en riesgo psicosocial

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorGómez, Esteban
dc.creatorMuñoz, Magdalena
dc.date2017-03-26
dc.date.accessioned2019-09-12T14:29:18Z
dc.date.available2019-09-12T14:29:18Z
dc.identifierhttp://teps.cl/index.php/teps/article/view/129
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/109846
dc.descriptionOutcomes of a study about the effectiveness of an intervention using video feedback for vulnerable families, called Interaction Guidance Therapy (IG), are presented. The sample was composed by 19 dyads –parent and children between 2 and 10 years–, participants in social programs of family intervention. The level of behavior and emotional adjustment of children and adults was assessed, by means of a pre-post design with a single group. Statistical significant differences were found (p<0.05), with improvements in children problems, and in general wellbeing and anxious-depressive symptomatology of the adult, but not in the variables of contextual stress neither in the social relationships of the adult; IG seems to work better with children younger than 6 years of age. These results indicate that IG would be effective to improve the wellbeing and mental health of dyads in psychosocial risk requiring more research to support this preliminary trend.en-US
dc.descriptionSe presentan resultados de un estudio sobre la efectividad de una intervención con video-retroalimentación para familias vulnerables, llamada Terapia de Interacción Guiada (IG). La muestra estuvo compuesta por 19 díadas –figura parental y niños entre 2 y 10 años–, participantes en programas sociales de intervención familiar. Se evaluó el nivel de ajuste conductual y socioemocional en los niños y adultos, mediante un diseño pre-post de grupo único. Se encontró diferencias estadísticamente significativas (p<0.05) con mejorías en losproblemas de los niños, y en el bienestar general y sintomatología ansioso-depresiva del adulto, pero no en las variables de estrés contextual ni en las relaciones sociales del adulto; la IG parece funcionar mejor en niños menores de 6 años. Estos hallazgos indican que la IG sería efectiva para mejorar el bienestar y salud mental de díadas en riesgo psicosocial, requiriéndose más investigación para respaldar esta tendencia preliminar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherTerapia Psicológicaen-US
dc.publisherTerapia Psicológicaes-ES
dc.relationhttp://teps.cl/index.php/teps/article/view/129/144
dc.rightsCopyright (c) 2017 Terapia Psicológicaes-ES
dc.sourceTerapia Psicológica; Vol. 30, Núm. 1 (2012); 15-24en-US
dc.sourceTerapia Psicológica; Vol. 30, Núm. 1 (2012); 15-24es-ES
dc.source0718-4808
dc.source0716-6184
dc.subjectInteraction guidance therapy; video-feedback; infant mental health; vulnerable families; early interventionen-US
dc.subjectTerapia de interacción guiada; video-retroalimentación; salud mental infantil; familias vulnerables; intervención tempranaes-ES
dc.titleEffects of Interaction Guidance Therapy on wellbeing of dyads in psychosocial risken-US
dc.titleEfectos de la Terapia de Interacción Guiada sobre el bienestar de díadas en riesgo psicosociales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeen-US
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record