Perceptions of educational professionals about School Coexistence
Percepciones de los profesionales educativos sobre la Convivencia Escolar
Author
Serey Araneda, Daniel
Abstract
This article is part of the results of a research involved in a doctoral thesis based on School Coexistence. e objective of the study was to evaluate the discourses that characterize and conceptualize the educational practices of school life, based on the analysis of the representations contained in the discourses of education professionals, through a socio-critical, descriptive and cross-sectional study. The sample consisted of 272 education professionals from 14 municipal establishments in 2018. The interpretation of the speeches of the participants showed the different "Pedagogical Rationalities" that have connection with the educational practice (experiences that occur in the school and that are framed by the school ́s behavior). For this investigation, eight categories of analysis were constructed. The interpretation of the speeches evidenced the different discursive representations that constitute eight rational components from their educational practices around coexistence, to the experiences that occur in the school and that are framed by the school ́s behavior. El presente artículo es parte de los resultados de una investigación (tesis doctoral) sobre la Convivencia Escolar. El objetivo del estudio fue evaluar los discursos que caracterizan y conceptualizan las prácticas educativas de la convivencia escolar, a partir del estudio de las representaciones contenidas en los discursos de los profesionales educativos, mediante un estudio socio-critico, descriptivo y transversal realizado con 272 profesionales educativos de 14 establecimientos municipales en el 2018. La interpretación de los discursos de los participantes develó las distintas “Racionalidades Pedagógicas” que se relacionan con la práctica educativa, experiencias que se dan en la escuela y que están enmarcadas por su modo de ser de la escuela. Para esta investigación se construyeron ocho categorías de análisis. La interpretación de los discursos evidenció las distintas representaciones discursivas que se constituyen en ocho componentes racionales desde sus prácticas educativas en torno a la convivencia, hasta las experiencias que se dan en la escuela y que están enmarcadas por su modo de ser de la escuela.