• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de las Américas
  • Revista Educación las Américas: REA
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de las Américas
  • Revista Educación las Américas: REA
  • View Item

Perceptions of educational professionals about School Coexistence

Percepciones de los profesionales educativos sobre la Convivencia Escolar

Author
Serey Araneda, Daniel

Full text
https://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/4
10.35811/rea.v8i0.4
Abstract
This article is part of the results of a research involved in a doctoral thesis based on School Coexistence. e objective of the study was to evaluate the discourses that characterize and conceptualize the educational practices of school life, based on the analysis of the representations contained in the discourses of education professionals, through a socio-critical, descriptive and cross-sectional study. The sample consisted of 272 education professionals from 14 municipal establishments in 2018. The interpretation of the speeches of the participants showed the different "Pedagogical Rationalities" that have connection with the educational practice (experiences that occur in the school and that are framed by the school ́s behavior). For this investigation, eight categories of analysis were constructed. The interpretation of the speeches evidenced the different discursive representations that constitute eight rational components from their educational practices around coexistence, to the experiences that occur in the school and that are framed by the school ́s behavior.
 
El presente artículo es parte de los resultados de una investigación (tesis doctoral) sobre la Convivencia Escolar. El objetivo del estudio fue evaluar los discursos que caracterizan y conceptualizan las prácticas educativas de la convivencia escolar, a partir del estudio de las representaciones contenidas en los discursos de los profesionales educativos, mediante un estudio socio-critico, descriptivo y transversal realizado con 272 profesionales educativos de 14 establecimientos municipales en el 2018. La interpretación de los discursos de los participantes develó las distintas “Racionalidades Pedagógicas” que se relacionan con la práctica educativa, experiencias que se dan en la escuela y que están enmarcadas por su modo de ser de la escuela. Para esta investigación se construyeron ocho categorías de análisis. La interpretación de los discursos evidenció las distintas representaciones discursivas que se constituyen en ocho componentes racionales desde sus prácticas educativas en torno a la convivencia, hasta las experiencias que se dan en la escuela y que están enmarcadas por su modo de ser de la escuela.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB