Reflective analysis of the phenomenon of the evaluation of the teaching performance in higher education
Análisis reflexivo del fenómeno de la valoración del desempeño docente en educación superior
dc.creator | Medina Andrade, José Manuel | |
dc.date | 2018-12-28 | |
dc.identifier | http://revistas.udla.cl/rea/index.php/rea/article/view/13 | |
dc.description | The quality criteria and standards associated with teaching staff at the national level have provided relevant information on competencies, leading to define a set of priority research lines for regulatory bodies, with a focus on quality assurance in higher education. One of the priority lines is the development and use of performance indicators on undergraduate and postgraduate teaching, focusing its action on the permanent observation and investigation of each of the components that configure it. Statistical data related to students, teachers, resources, infrastructure and results of the academic process are intertwined, seeking to understand the inherent and constitutive complexity of teaching, however, research in this area, hand in hand with universities or other organizations, still seems be scarce This review seeks to reflect, briefly, based on the data, on the phenomenon of the evaluation of teacher performance and its imperative role in educational quality in higher education. | en-US |
dc.description | Los criterios y estándares de calidad asociados al personal docente en el plano nacional han suministrado información relevante sobre las competencias, llevando a definir un conjunto de líneas de investigación prioritarias para los organismos reguladores, con foco en el aseguramiento de la calidad en educación superior. Una de las líneas prioritarias es el desarrollo y uso de indicadores de desempeño sobre la docencia de pregrado y posgrado, que centren su acción en la observación permanente e indagación de cada uno de los componentes que le configuran. Algunos datos estadísticos relativos a estudiantes, docentes, recursos, infraestructura y resultados del proceso académico se entrecruzan, buscando comprender la complejidad inherente y constitutiva de la docencia, sin embargo, la investigación en esta área de la mano de universidades u otros organismos, aún parece ser escasa. La presente nota busca reflexionar, brevemente, con base en los datos, sobre el fenómeno de la valoración del desempeño docente y su imperativo protagónico en la calidad educativa en educación superior. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de las Américas | es-ES |
dc.relation | http://revistas.udla.cl/rea/index.php/rea/article/view/13/12 | |
dc.rights | Derechos de autor 2018 Revista Educación las Américas | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | es-ES |
dc.source | Revista Educación las Américas; Vol 7 (2018): Revista Educación las Américas; 15-21 | en-US |
dc.source | Revista Educación las Américas; Vol. 7 (2018): Revista Educación las Américas; 15-21 | es-ES |
dc.source | 0719-7128 | |
dc.title | Reflective analysis of the phenomenon of the evaluation of the teaching performance in higher education | en-US |
dc.title | Análisis reflexivo del fenómeno de la valoración del desempeño docente en educación superior | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista Educación las Américas: REA
[0-9]{4}