Evaluation of first-year students in pedagogical programs regarding attitudes and interests for teaching
Evaluación de estudiantes de primer año en programas de pedagogía sobre actitudes e intereses para la docencia
Author
Calisto Alegría, Carla
Villegas Dianta, Cristian
Abstract
Under the framework of Law 20903, it was created the Teacher Professional Development System which has governed pedagogical programs since 2016 in Chile. It recognizes the complexity of teaching and requires training institutions to carry out of a diagnostic evaluation for students entering a program in pedagogy. Since 2017, the Faculty of Education at the Universidad de las Americas has defined an enrollment profile for its students and, with the purpose of verifying it with the actual enrollment profile, has designed different diagnostic instances concerning communication skills, mathematical logical thinking, perception of ICT skills and attitudes and interests of teaching. The evidence demonstrates the suitability of the graduation profile given the high percentages of achievement accomplished by students in this test in 2017. However, it is necessary to advance in demonstrating those attitudes and interests, not only in a declarative format, but from the practical deployment, for example, in the resolution of problems. La ley 20.903 que creó el Sistema de Desarrollo Profesional Docente y que rige a las carreras de pedagogía desde el año 2016, reconoce la complejidad de la labor docente y, a partir de distintos requerimientos, exige a las instituciones formadoras, el diseño, aplicación y acompañamiento en una evaluación diagnóstica para los estudiantes que ingresan a un programa de formación en pedagogía. Desde el año 2017, la Facultad de Educación de la Universidad de las Américas ha definido un perfil de ingreso para sus estudiantes y, con la finalidad de constatarlo con el perfil de ingreso real, ha diseñado distintas instancias diagnósticas, de habilidades comunicativas, de pensamiento lógico matemático, de percepción de habilidades TIC y de actitudes e intereses para la enseñanza. La evidencia demuestra la pertinencia del perfil de egreso dado los altos porcentajes de logro alcanzados por los estudiantes en este test durante el año 2017, sin embargo, se hace necesario avanzar en evidenciar aquellas actitudes e intereses, de forma no solo declarativa, sino desde el despliegue práctico, por ejemplo, en la resolución de problemas.