Use of virtual laboratories for the teaching of human histoembryology in the Nursing course at the Universidad de las Américas
Uso de laboratorios virtuales para la enseñanza de la histoembriología humana en la carrera de Enfermería de la Universidad de las Américas
Author
Salinas Muñoz, Marcela
Abstract
Human histoembryology corresponds to the field of biology responsible for the study of the development, composition and recognition of the different types of tissues in the human body. At the Universidad de Las Américas, its study is approached during the first year by means of face-to-face classes, where theoretical concepts are reviewed, and practical laboratory sessions, in which histological preparations are observed and tissues and their structural components are identified. These study methodologies are not enough for students, who present difficulties in the teaching-learning process, mainly in the identification of different types of tissues through histological samples, probably due to the scarce time dedicated to practical sessions. From this situation, a virtual laboratory is put into practice, which consists of the observation of samples in an online microscope, with the aim of providing students with a guided practice instance to which they can have unrestricted access. The analysis of the results of this study concludes that this activity contributes to the learning process of the students, who presented an increase in their performance and qualified the process as attractive and educational. La histoembriología humana corresponde al campo de la biología encargado del estudio del desarrollo, la composición y el reconocimiento de los distintos tipos de tejidos del cuerpo humano. En la Universidad de Las Américas, su estudio se aborda durante el primer año mediante clases presenciales, donde se revisan los conceptos teóricos, y sesiones prácticas de laboratorio, en las cuales se observan preparados histológicos y se identifican tejidos y sus componentes estructurales. Estas metodologías de estudio no son suficientes para los estudiantes, quienes presentan dificultades en el proceso de enseñanza-aprendizaje, principalmente en la identificación de los distintos tipos de tejidos a través de muestras histológicas, probablemente debido al escaso tiempo dedicado a las sesiones prácticas. A partir de esta situación, se pone en práctica un laboratorio virtual, que consiste en la observación de muestras en un microscopio online, con el objetivo de entregar a los estudiantes una instancia de práctica guiada a la cual puedan acceder sin restricciones. El análisis de los resultados de este estudio concluye que esta actividad contribuye al proceso de aprendizaje de los estudiantes, quienes presentaron un aumento en su rendimiento y calificaron el proceso como atrayente y educativo.