Evaluation for learning
Evaluación para el aprendizaje
Author
Ruz Herrera, Isabel
Abstract
This article is a reflection on evaluation and its role in the curriculum. In schools, kindergartens and nurseries, evaluation is the norm. Evaluation should be a tool that favours the teaching-learning process. It should guide the actions of children and their families to contribute to the achievement of meaningful and quality learning. During the 1950s, approaches to evaluation were highly technical. Today it is essential that kindergarten teachers adopt an updated view of evaluation; evaluation should be formative and should accompany the whole process of teaching and learning. El artículo corresponde a una reflexión en torno a la evaluación y su función en el currículo. En escuelas, jardines infantiles y salas cuna la evaluación debe ser una herramienta que favorezca el proceso de enseñanza-aprendizaje, debe orientar las acciones de niños y niñas, y las de su familia para contribuir a la obtención de aprendizajes significativos y de calidad. Durante la década de los 50, los enfoques sobre la evaluación eran muy técnicos. Hoy es fundamental que las educadoras y los educadores de párvulos adopten una mirada actualizada de la evaluación; esta debe contemplar la evaluación debe ser formativa y debe acompañar todo el proceso de enseñanza-aprendizaje.