Teaching practice of the classroom team that attends the diversity of students
Práctica docente del equipo de aula para la atención a la diversidad del estudiantado
Author
Allendes Orellana, Victoria
Ibarra Cuadra, Carolina
Abstract
The general objective of the following research is to analyse the co-teaching process made by the classroom support team during its teaching practice as an inclusive tool that assists the diversity of students in level NBI at Luis Matte Larraín school, located in Puente Alto. The importance of this investigation is build up on a case study, which is settled down over the qualitative approach methodology, which pretends to give the guidelines that may positively contribute to the learning teaching process. This study has been opened to the possibility of exploring about this new and effective educational strategy that leads through an inclusive education in a concrete manner. As it has been mentioned, this research is designed under the qualitative approach and it has an interpretative and descriptive characteristic. In order to accomplish the investigation, different data collection techniques were used, such as semi structured interview, wich was used with the purpose of deepening the understanding of the phenomenon under study. In addition, the observation register was used to address and interpret the context in which the research is carried out. The results of the investigation will be reflected through categories and subcategories, which are constituted with the purpose of contributing towards an organised and clear reading for the reader. Finally, the conclusions will be established, compiled through techniques and instruments according to this research, to provide the reader with relevant information of the process. La presente investigación tiene por objetivo general analizar la coenseñanza en la práctica docente de un equipo de aula como una herramienta inclusiva para la atención a la diversidad del estudiantado del NB1 en la escuela Luis Matte Larraín, de la comuna de Puente Alto. Esta investigación se llevó a cabo como un estudio de caso, fundado en la metodología del enfoque cualitativo, y pretende presentar los aciertos que puedan contribuir de forma positiva al proceso de enseñanza; asimismo, se quiere indagar en esta nueva y efectiva estrategia educativa que representa un aporte para la educación inclusiva. Como se mencionó anteriormente, la investigación se diseña bajo el enfoque cualitativo y es de carácter descriptivo e interpretativo. Para lograr dar conformidad a la investigación, se emplearon técnicas de recogida de datos, como la entrevista semiestructurada, con el propósito de profundizar en el fenómeno en estudio, además de un registro de observación para abordar e interpretar el contexto en el que se desarrolla la investigación. Los resultados se presentarán a través de categorías y subcategorías, con el fin de aportar una lectura organizada y clara para el lector. Finalmente, se establecerán las conclusiones, recopiladas mediante técnicas e instrumentos acordes a esta investigación, para entregar al lector información relevante del proceso.