Educational Inclusion of persons with disabilities in Chile and Ecuador
Inclusión educativa de las personas con discapacidad en Chile y Ecuador
Author
Marchant Fernández, Camila F.
Abstract
This article is part of the post-doctoral research carried out in 2016 and 2017, entitled “Disability and Education in Public Policies: The Situation of Chile in comparison with Latin America”, which proposes to reflect on the possibilities of educational inclusion of persons with disabilities, based on public policies recognized and established in Chile and Latin America, through different methodological strategies, being an elementary input in the final analysis of the associated regulations, such as the disability laws and the laws of education, that each country of the region has defined in this matter. This initiative has been developed within the framework of the Postdoctoral Research Program in Social Sciences, Children and Youth in Latin America, conducted by the U. of Manizales and CINDE (Colombia), P. U. C. of Sao Paulo (Brazil), and FLACSO (Argentina), and has recognized as international reader Dr. Ignasi Puigdellivol of the U. of Barcelona (Spain). In that context, an extract of the first fraction of the research is presented in the following pages, providing a critical look at the proposals of two specific countries, such as Chile and Ecuador, to understand the way in which they have placed children and young people with disabilities in the educational system, recognizing similarities and differentiating elements that guide the administrative apparatus from onto epistemological positions, which ultimately reduce the possibilities for effective participation that people with disabilities can reach in formal education in the 21st century. El presente artículo es parte de la investigación posdoctoral realizada los años 2016 y 2017 denominada “Discapacidad y Educación en las Políticas Públicas: la Situación de Chile frente a América Latina”, que propone reflexionar sobre las posibilidades de inclusión educativa que tienen las personas con discapacidad a partir de las políticas públicas reconocidas y establecidas en Chile y América Latina, a través de diferentes estrategias metodológicas, siendo un insumo elemental el análisis acabado de las normativas asociadas, como los son las leyes de discapacidad y las leyes de educación, que cada país de la región ha definido en esta materia. Esta iniciativa ha sido desarrollada en el marco del Programa de Investigación Posdoctoral en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud en América Latina, conducido por la U. de Manizales y CINDE (Colombia), P. U. C. de São Paulo (Brasil), y FLACSO (Argentina), y ha reconocido como lector internacional al Dr. Ignasi Puigdellivol de la U. de Barcelona (España). En ese contexto, se ofrece en las siguientes páginas un extracto de la primera fracción de la investigación que aporta una mirada crítica a las propuestas de dos países en específico —Chile y Ecuador—, para comprender la manera en que han situado a los niños, niñas y jóvenes con discapacidad en el sistema educativo, reconociendo similitudes y elementos diferenciadores que orientan al aparato administrativo desde posicionamientos ontoepistemológicos, que calan, en definitiva, en las posibilidades de participación efectiva que las personas con discapacidad pueden alcanzar en la educación formal, en pleno siglo XXI.