Information and Communication Technologies in Initial Training for Special Education Teacher Specializing in Specific Language Disorders and Educational InclusionApplication within Several Frameworks and Diverse Representation Systems
Tecnologías de la información y comunicación en la formación inicial docente en Educación Diferencial con mención en Trastornos Específicos del Lenguaje e Inclusión Educativa
Author
Marchant Fernández, Camila F.
Peñafiel Pino, Cecilia
Manosalba Torres, Consuelo
Abstract
In relation to the demand and constant use of Information and Communication Technologies (ICT) in society, the School of Special Education of the Universidad de Las Américas has implemented its use for Initial Teacher Training (FID) through virtual classrooms. For this reason, this research seeks to know the implementation and development of ICT in the School in order to improve the use of these tools. Likewise, the aim is to increase the opportunity for students to access higher education, strengthening the training of skills required by globalization and the world of work. For that purpose, starting with the reflection of improving what already exists, an action research was carried out with instruments that yielded qualitative and quantitative data, which, in turn, allowed to obtain results and relevant conclusions to renew the ICTs in Higher Education. En relación con la demanda constante de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en la sociedad y sus posibilidades en el plano educativo, la Escuela de Educación Diferencial de la Universidad de Las Américas ha implementado su uso en la Formación Inicial Docente (FID) mediante aulas virtuales como pieza clave para la creación de comunidades de aprendizaje. En ese contexto, esta investigación busca conocer la implementación y desarrollo de las TIC en la carrera de Educación Diferencial con mención en Trastornos Específicos del Lenguaje e Inclusión Educativa, con el fin de mejorar su utilidad, ampliando oportunidades de acceso a la información de manera constructiva y guiada, y fortaleciendo la formación de competencias requeridas por la globalización y el mundo laboral. De este modo, y con la finalidad de avanzar hacia una mejora continua, se levantó una investigación acción con instrumentos que arrojaron datos cualitativos y cuantitativos, que, a su vez, permitieron obtener resultados y conclusiones relevantes para renovar las TIC en la Educación Superior.