Community Action and Learning-Service Methodology in the Initial Teacher Education (FID) of the Faculty of Special Education with mention in the Specific Disorders of Language and Educational Inclusion
Responsabilidad Social Universitaria y Metodología de Aprendizaje-Servicio en la Formación Inicial Docente (FID) en la carrera de Educación Diferencial con mención en Trastornos Específicos del Lenguaje e Inclusión Educativa
Author
Crovetto, María Carolina
Peñafiel Pino, Cecilia
Manosalba, Consuelo
Abstract
The School of Special Education of the Universidad de Las Américas (UDLA) has raised the Community Action Project under the methodology of Learning-Service within its curriculum, since the beginning of 2014, to contribute to the university’s social responsibility and the integral formation of the students of Special Education specialising in Specific Disorders of the Language and Educational Inclusion. The initiative emerges from the demands of improving the quality of higher education, and joins the objectives, mission and vision proposed by the Faculty of Education (FEDU) of UDLA. Therefore, it seeks to promote an improvement to the communities surrounding the UDLA campus and the link with external institutions that can benefit from the interventions, carried out by 3rd and 4th year students. Under this view, and giving use to the mentions (Specific Disorders of Language and Educational Inclusion) proposed by the university, the participation of the students is proposed to grant an Early Attention through interventions to the language, children and girls of institutions of pre-scholar education. La Escuela de Educación Diferencial de la Universidad de Las Américas (UDLA) ha planteado dentro de su plan de estudio el Proyecto Responsabilidad Social Universitaria bajo la Metodología del Aprendizaje-Servicio, desde principios del año 2014, con el fin de contribuir a la responsabilidad social universitaria y la formación integral del estudiantado de la carrera de Educación Diferencial con Mención en Trastornos Específicos del Lenguaje e Inclusión Educativa. La iniciativa surge de las demandas de mejoramiento de la calidad de la Educación Superior y se une a los objetivos, misión y visión propuestos por la Facultad de Educación (FEDU) de UDLA. Por consiguiente, se busca promover una mejora hacia las comunidades aledañas a los campus de estudios de UDLA y la vinculación con instituciones externas que puedan ser beneficiadas de las intervenciones realizadas por estudiantes de 3.er y 4.o año de la carrera. Bajo esta mirada, y dando uso a las menciones (Trastornos Específicos del Lenguaje e Inclusión Educativa) que otorga la casa de estudios, se plantea la participación del estudiantado para otorgar una atención temprana mediante intervenciones al lenguaje, a niños y niñas de instituciones de educación preescolar.