Educational community’s challenges of fully including Asperger students
Desafíos de la comunidad educativa para la plena inclusión de los estudiantes con Asperger
Author
Fariña Salinas, Ada
Lopehandia Elchin, Mauricio
Abstract
Our country is living in a stage where inclusion is playing a key role in accepting those who are different, understanding that the differences contribute to the diversity of people and make us grow as a society. When we take this inclusion to educational centers, we find students with Asperger’s syndrome, which is the subject of this investigation performed as a study case in the educational center Cardenal Antonio Samoréin the city of La Florida, Santiago de Chile. This article tries to answer the following questions: Which are the challenges in the educational community to the full inclusion of students with Asperger’s syndrome? What assessment does the management team about the inclusion to these students? What is the role of teachers of regular education and differential education in the inclusions process of the students with Asperger? How do the proxies describe the inclusion process of their pupils? And, finally, how do the studentswith Asperger describe their inclusion process?To answer these questions, this investigation tries to elaborate a referential frame which contributes to the few investigations that exist about this matter, granting antecedents that allow to know some challenges of the inclusion process to the educational communities. For this purpose, the general objective was to understand what the challenges for the whole educational community are, and the specific objectives are the assessment, role and perception of the educational community in the inclusion process of students with Asperger.To describe these objectives, we applied different instruments with a qualitative approach to different actors in the study. The instruments used were semi-structured interviews, questionnaires and observations. Nuestro país está viviendo una etapa en que la inclusión desempeña un papel de importancia en lo que respecta a aceptar lo que es distinto, comprendiendo que lo diferente aporta a la diversidad de las personas y que esto nos hace crecer como sociedad. Cuando llevamos esta inclusión a los centros educacionales, nos encontramos con los estudiantes con la condición de Asperger, que es el tema de la presente investigaciónque se realizó como estudio de caso en el establecimiento educacional Cardenal Antonio Samoré de la comuna de La Florida. Esta investigación buscó responder las siguientes preguntas: ¿cuáles son los desafíos que presenta para la comunidad educativa la plena inclusión de estudiantes con Asperger? ¿Qué valoración hace el equipo directivo sobre la inclusión de estos estudiantes? ¿Cuál es el rol de los profesores de educaciónregular y Educación Diferencial en el proceso de inclusión de los estudiantes con Asperger? ¿Cómo describen los apoderados el proceso de inclusión de sus pupilos? Y, finalmente, ¿cómo describen los estudiantes con Asperger su proceso de inclusión?Para poder responder a estas preguntas, en la siguiente investigación se pretende elaborar un marco referencial que constituya un aporte a la escasa existencia de investigaciones sobre el tema y que otorgue antecedentes que permitan dar a conocer algunos desafíos que presenta la implementación de un proceso de inclusión en las comunidades educativas. Para ello se determinó como objetivo general comprender cuálesson los desafíos para toda la comunidad educativa, y como objetivos específicos la valoración, el papel y la percepción de la comunidad educativa en el proceso de inclusión de estudiantes con Asperger.Para describir estos objetivos se aplicaron distintos instrumentos con enfoque cualitativo a distintos actores en el estudio de campo. Los instrumentos utilizados fueron entrevistas semiestructuradas, cuestionarios y observaciones.