• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de las Américas
  • Revista Educación las Américas: REA
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de las Américas
  • Revista Educación las Américas: REA
  • View Item

Experimental, Operational and Perceptive Aspects on Interpreting Cartesian Graphs

Lo experiencial, lo operacional y lo perceptivo en las interpretaciones gráficas cartesianas

Author
Carrasco, Eduardo

Full text
http://revistas.udla.cl/rea/index.php/rea/article/view/44
Abstract
This paper presents research results about the process of interpretation and construction of Cartesian's graphs. In a socio-epistemological framework, this work focuses in mathematics' activity of students around fifteen years old. We define the epistemic space of figuration as a space of relations between figure, phenomenon and student. In this space, the student builds knowledge when he signifies graphics elements as phenomenon's aspects. This theoretical tool makes possible a systemic characterization of the student’s activity from the operational, perceptual and experiential aspect of his cognition. Test's answers show elements that come together to create meanings in the student that interpreted a statistics graph.
 
Este trabajo presenta un resultado de investigación sobre el proceso de interpretación y construcción de gráficos cartesianos. En un marco socioepistemológico, este trabajo se centra en la actividad de las matemáticas de los estudiantes de alrededor de quince años de edad. Definimos el espacio epistémico de la figuración como un espacio de relaciones entre la figura, el fenómeno y el estudiante. En este espacio, el estudiante construye conocimiento cuando significa elementos gráficos como aspecto fenomenal. Esta herramienta teórica hace posible una caracterización sistémica de la actividad estudiantil desde el aspectooperativo, perceptual y experiencial de su cognición. De las respuestas de una prueba se muestran elementos que concurren para hacer significados en el alumno que interpretaban una gráfica estadística.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB