• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

Conocimientos educativos vernáculos para la innovación curricular en contexto mapuche

Vernacular educational knowledge for curricular innovation in a mapuche milieu

Author
Quilaqueo, Daniel

Quintriqueo, Segundo

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/18428
10.5354/0719-0581.2007.18428
Abstract
Este artículo aborda el problema relacionado con la formación de futuros profesores de origen mapuche y no mapuche, para atender procesos educativos en escuelas situadas en comunidades y en los nuevos contextos mapuches del medio urbano. La propuesta se hace desde un enfoque intercultural respondiendo a la necesidad de innovación curricular por parte del Ministerio de Educación y a la necesidad de desarrollo educacional exigida por las familias para mejorar la calidad de la educación. El objetivo es develar las principales categorías de conocimiento educativo mapuche para fundamentar propuestas curriculares y describir los principios para la formación de personas desde el kimeltuwün (proceso educativo mapuche).Los resultados revelan los principales componentes de los saberes educativos que exponen los kimches (sabios), mostrando una lógica de educación mapuche que provee de significado a los elementos culturales propios y ajenos mediante una modalidad de apropiación cultural para la innovación curricular intercultural.
 
The present study addresses the problem of training teachers of mapuche and non mapuche origin, teaching in mapuche communities and in mixed schools in urban areas. The project seeks to develop an intercultural approach to curriculum innovation to meet the requirements of the Chilean Ministry of Education and the demands of families for improvement in the quality of education. The object is to identify the mapuche background knowledge in order to integrate into the proposed curriculum the princiles for training people from the kimeltuwün (mapuche educational process) perspective. The results identify the essential components of background knowledge provided by the kimches (wise men) showing validity to mapuche background education, which gives meaning in both native and foreign environments, allowing cultural appropriation. Thus the mapuche education indicates validity as a component in intercultural curriculum innovation.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB