Show simple item record

Desarrollo de procesos reflexivos desde la percepción de estudiantes de enfermería

dc.creatorOlate, Jessica
dc.creatorCastillo, Silvana
dc.date2017-01-04
dc.date.accessioned2019-11-06T14:22:16Z
dc.date.available2019-11-06T14:22:16Z
dc.identifierhttps://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/44775
dc.identifier10.5354/rdp.v25i2.44775
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/110481
dc.descriptionThis research was performed at the end of a subject taught in the second year of Nursing, whose purpose was to contribute to the integral formation of the student, through self-knowledge and development of social skills to favor the establishment of therapeutic relationships. Strategies were used to intend the development of the reflection, and it was pertinent to investigate the perception of the students on their own reflective processes. The aim was to explore how nursing students perceive the development of their reflective processes. It was a naturalistic research, which used a qualitative method to study a single and intrinsic case; semi-structured interviews were carried out, after signing an informed consent by students. An inductive data analysis was performed using the constant comparison method. As results three related thematic groups emerged: development of the reflective process, team work experiences and development of meaningful learning. It was concluded that reflective processes of nursing students correspond to a recursive phenomenon that become deep and mature over time. This process is perceived as the development of a skill, which is identified as useful not only in a personal level, but also as an academic tool and as future professionals.en-US
dc.descriptionEste estudio se realizó al finalizar una asignatura impartida en segundo año de enfermería, cuyo propósito fue contribuir a la formación integral del estudiante, a través del autoconocimiento y desarrollo de habilidades sociales para favorecer el establecimiento de la relación terapéutica. Para ello, se utilizaron estrategias que intencionan el desarrollo de la reflexión, y se indagó en la percepción de los estudiantes sobre sus procesos reflexivos. El objetivo era explorar cómo los estudiantes de enfermería perciben el desarrollo de sus procesos reflexivos después de participar en el curso. Es una investigación naturalista, que utilizó como método cualitativo el estudio de caso único e intrínseco; se realizaron entrevistas semiestructuradas a los estudiantes, previa firma de consentimiento informado. Se desarrolló un análisis de datos inductivo, mediante el método comparativo constante. Como resultados emergieron tres núcleos temáticos relacionados: desarrollo del proceso reflexivo, experiencias de trabajo grupal, y desarrollo de aprendizaje significativo. Se concluye que el proceso reflexivo de los estudiantes corresponde a un fenómeno recursivo que se va profundizado y madurando en el tiempo, siendo percibido como una habilidad que puede ser intencionada en la formación y resulta útil a nivel personal, académico y profesional futuro.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Ciencias Socialeses-ES
dc.relationhttps://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/44775/46844
dc.sourceRevista de Psicología; Vol. 25 Núm. 2 (2016)es-ES
dc.source0719-0581
dc.source0716-8039
dc.titleDevelopment of Reflexive Processes from the Perception of Nursing Studentsen-US
dc.titleDesarrollo de procesos reflexivos desde la percepción de estudiantes de enfermeríaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record