• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Psicología
  • View Item

Detection of Early Mental Health Risk Factors in Primary Schools

Detección Precoz de Factores de Riesgo de Salud Mental en Escolares

Author
George, Miriam

Squicciarini, Ana María

Zapata, Rolando

Guzmán, María Paz

Hartley, Marcela

Silva, Cecilia

Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/17651
10.5354/0719-0581.2004.17651
Abstract
This article incorporates theoretical antecedents in the childhood mental health field; analyzes problems related to risk factor detection in 1st to 4th grade children attending public schools, from its natural evaluators in the school environment. It explains the procedures used to adapt and validate the risk detection instrument TOCA-R (Teacher Observation of Classroom Adaptation-Revised) used the psychosocial intervention Program: “Skills for the Life”, implemented by Junaeb (Junta Nacional de Auxilio Escolar y Becas) in subsidized particular and municipal schools since 1997, focused in the institutions with high school vulnerability indexes.The article contributes with the results of the review and adaptation of TOCA-R instrument, but preserving its reliability characteristics. The adaptation of the instrument is aimed to improve cost-effectiveness of the “Skills to the Life” Program.
 
El artículo incorpora antecedentes teóricos del ámbito de la salud mental infantil,analiza los problemas que se relacionan con la detección de factores de riesgo en escolares de 1º a 4º de enseñanza básica, desde evaluadores naturales del niño en el contexto de la escuela. Explica los procedimientos utilizados en la adaptación y validación del instrumento de detección de riesgo TOCA–R (Teacher Observation of Classroom Adaptation – Revised), utilizado en el Programa de intervención psicosocial, “Habilidades para la Vida”, implementado desde 1997, por Junaeb (Junta Nacional de Auxilio Escolar y Becas), en escuelas municipales y particulares subvencionadas, con altos índices de vulnerabilidad escolar. Aporta resultados de la revisión y adecuación del instrumento TOCA–R, manteniendo sus condiciones de confiabilidad, con el objetivo de contribuir a la costo efectividad de la intervención psicosocial del programa Habilidades para la Vida.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB